Små eldar överallt av Celeste Ng

– Förhandsläsarna har tyckt till!

För några veckor sedan utsågs fyra medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "Små eldar överallt" av Celeste Ng. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Frida Lilja - Betyg 4 av 5

Celeste Ng har lyckats med att skriva en skildring av familjer och livshistorier utan att lägga ett skimmer över skeenden utan det känns rakt och genuint. Det är en skickligt berättad historia om hur vi människor försöker göra så gott vi bara kan men att det kan bli så oerhört fel ibland. I historien skiftas fokus från tonårens omvälvande känslor till en mammas gränslösa kärlek och hemligheter, att det kan finnas mycket som vi döljer för andra av olika skäl.

Att följa olika karaktärer ur deras perspektiv kan jag personligen ibland uppleva som rörigt men inte i Små eldar överallt. Genom att få slungas in i de olika karaktärernas huvuden byggdes historien upp på ett snyggt sätt, som dessutom byggde upp en spänning. För mig gick det snabbt att komma in i boken och det gjorde att jag inte ville lägga ifrån mig den. Jag kunde känna medkänsla för någon karaktär i ena sekunden för att i nästa stund bli frustrerad, vilket för mig är ett bra betyg när en liksom nästlas in i själva historien.

Lolita Ray - Betyg 4 av 5

Berättelsen utspelar sig i den ytterst perfekta och välplanerade orten Shaker Heights i Ohio, Cleveland, i slutet av 90-talet.

Familjen Richardsons ståtliga villa brinner ner och misstankarna går genast till yngsta dottern, 15-åriga Izzy, familjens svarta får, som samtidigt har försvunnit. Familjen består förutom av Izzy, syskonen Lexie, Moody och Trip, alla tonåringar, samt Elena som är journalist på lokaltidningen och Bill som är advokat. Elena har levt hela sitt liv i det trygga och välordnade Shaker Heights, där t o m gatorna är planerade så att alla barn ska få bilfri skolväg. 

Livet är väl organiserat med rutiner och tidigt förstår man hur de välbeställda familjerna generöst ägnar sig åt välgörenhet, assimilering av människor från andra länder, en generositet på det där självklara sättet som bara den som har det gott ställt kan kosta på sig. När det inte hotar ens eget revir. 

När den ensamstående konstfotografen Mia Warren och hennes dotter Pearl, som lever ett kringflackande liv, anländer till Shaker Heights, får Elena Richardson ytterligare någon som hon känner att hon kan ”hjälpa”. Hon låter dem hyra en del av det andra hus som familjen äger och har enbart för uthyrning. 

Tonåringarna Moody och Pearl hittar varandra och snart blir Pearl, som aldrig förut stannat så länge att hon fått vänner, som barn i huset hos familjen Richardson. Som en ytterligare god gest ger Elena Richardson Mia jobb som hushållerska på deltid så att hon ska kunna ägna sig åt sitt fotograferande. Elena fascineras av Mias bohemiska livsstil och hur hon ordnar sitt hem med enkla medel. Mia och Pearl har hela sitt liv i bilen som också emellanåt fått tjäna som bostad. Mias olika konstprojekt har fått styra var de slagit ner sina påsar. 

Vi får också följa kampen där den utfattiga invandrade kinesiska unga kvinnan Bebe kämpar för att få tillbaka sin dotter, som hon känt sig tvungen att lämna ifrån sig efter två hopplösa månader utan pengar eller man. Barnet har hon lämnat i en kartong utanför Brandstationen och familjen McCulloughs som längtat efter barn i tio år – ser den lilla flickan som en skänk från ovan. Men Bebe kommer på fötter och får med hjälp av Mia veta var barnet finns och inleder en strid för att få tillbaka dottern. 

Elena som är god vän med McCullogs blir upprörd när hon förstår att det är tack vare Mia som Bebe fått reda på var dottern finns. Hon börjar gräva i Mias förflutna som visar sig innehålla hemligheter. Det ena leder till det andra och under tiden händer saker med tonåringarna.

Celeste Ng utforskar vad som egentligen är ett moderskap. Handlar det om blod eller handlar det om omsorg. Elenas relation till yngsta dottern Izzy är dålig, den har grundats i en rädsla att förlora den 11 veckor förtidigt födda dottern. Rädslan har skapat ett avstånd och en stränghet som hon inte har till de andra barnen. 

Mia å andra sidan ser Izzy och bekräftar henne på ett helt annat sätt. Pearl, Mias dotter förtrollas av familjen Richardson som till ytan har allt som hon saknat. Ett stort stabilt hem, gott ställt, rutiner och ordning. Moderskapsfrågan ställs också på sin spets iden konkreta kampen mellan familjen McCullougs och Bebe. Vem har mest rätt till barnet?

Celeste Ng skärskådar också samhället, byggt på en homogenitet, som kan kosta på sig att adoptera ett kinesiskt barn och känna sig fördomsfri. Eller som dottern Lexie, vara ihop med en kille som har en annan hudfärg.  Människor lever i tron att de är rättvisa, generösa och fördomsfria, men krackelerar när det kommer för nära. 

Jag tycker att det här är lättläst, intressant, underhållande och dessutom spännande bok eftersom den döljer en hel del familjehemligheter. Ibland kan jag känna att formen den är skriven i, som då och då refererar till en framtid vi inte kommer vara med i, skapar en viss distans till karaktärerna och till själva berättelsen. Jag blir inte riktigt berörd som jag skulle vilja. Men absolut en bra och läsvärd bok. 

Jan Vikström - Betyg 4 av 5

Här får vi följa de spänningar och förvecklingar som uppstår mellan medlemmarna i den framgångsrika och välartade amerikanska medelklassfamiljen R, och den bohemiska fotografen Mia och hennes dotter, vilka ödet råkat föra samman till grannar.

Allt slutar med, och beskrivs redan på de första sidorna, att yngsta dottern hos R misstänks för att ha satt fyr på familjens stora villa. Men här är det resan, språket, snarare än den ytligt sett dramatiska upplösningen som är den stora behållningen. Man sugs sakta men säkert in i personteckningar och miljöer liksom i karaktärernas olika relationer. Den stilsäkra framåtrörelsen i handlingen, ofta genom tillbakablickar, interfolieras även av skarpsinniga fördjupningar i moraliska dilemman som abort och barnadoption.

Oavsett vad som gestaltas äger Ng:s språk en otvungen lätthet som ger läsaren en känsla av att ”plana” på vågorna och känna sig inbegripen och deltagande i skeendet. Kort sagt en roman uppslukas av.

Kristin Åkerblom - Betyg 5 av 5

Min första tanke efter att ha läst boken är att jag gillar författarstilen väldigt mycket. Texten går väldigt lätt att läsa och den är stundtals väldigt roligt skriven. Vidare finner jag också berättelsen intressant, man vill bara fortsätta läsa för att ta reda på mysteriet.