99:-
Ingår i 4 pocket för 3
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Andra format:
- Inbunden 249:-
*Vald till en av 2016 års bästa böcker i DN: »Memoarer att bära med sig som en skatt.«*
»Varför kan inte all litteratur tänka? Eller skit samma förresten, för det kan ju den här.« | JENNY HÖGSTRÖM, AFTONBLADET KULTUR, om vad som var bäst under året som gått.
»En rakt igenom sensationell bok. Jag läste den med känslan av att för första gången stöta på en riktigt stor, samtida tänkare.« | MADELAINE LEVY, SVD
»Fantastisk läsning!« | YUKIKO DUKE
Argonauterna upprepar inte de vanliga formerna för kärlekshistorier och memoarer. I stället låter författaren sin egen berättelse framträda i dialoger med de etablerade teorierna i ämnen som kärlek, begär, identitet, kön, sexualitet, äktenskap och barnuppfostran, på ett sätt som synliggör gränserna för vad kärlek tillåts vara.
I centrum för berättelsen finns författarens relation till konstnären Harry Dodge, som under bokens gång påbörjar testosteroninjektioner. Vi följer hur berättaren genomgår en graviditet. Likt argonauternas skepp Argo i den grekiska mytologin, som bit för bit byts ut under resans gång men likväl behåller sitt namn och sin identitet, klargör Nelson hur kärleken villkoras av ständig förändring - och hur all förändring villkoras av kärlek.
Maggie Nelsons Argonauterna har jämfört med Roland Barthes och Susan Sontags mest banbrytande verk. Kritiker världen över har hyllat den som ett mästerverk.
Här i svensk översättning av Karin Lindeqvist.
MAGGIE NELSON [f. 1973] är en amerikansk författare, poet, essäist och forskare, bosatt i Los Angeles. Med Blått [Bluets, 2009] gjorde hon sig ett namn i hemlandet, innan hon slog igenom internationellt med den sedermera flerfaldigt prisbelönta memoarboken Argonauterna [The Argonauts, 2015]. Utöver dessa har Maggie Nelson skrivit tre essäböcker och fyra diktsamlingar. Till vardags undervisar hon i kreativt skrivande på California Institute of the Arts.
»Det är självbiografiskt, men ingen memoarbok. Det är en essä, men ändå alltför löst hållen för att sorteras in i den genren. Det är lyriskt men inte poesi. Argonauterna är helt enkelt 150 sidor genreöverskridande briljans. Vad det gäller såväl tankegods som formuleringskonst.« | HANNA JEDVIK, GP
»Jag läser Maggie Nelson och finner en utväg ur vår tids låsta identitetsdebatt.« | JENNY ACHENBRENNER, SVD
»Nelsons fantastiska essä om kärlek, moderskap och kroppar är en skarp uppgörelse med binäritet och identitetshets som gör läsaren både lycklig och bildad.« | LI ERIKSDOTTER ANDERSSON, SKÅNSKA DAGBLADET, väljer årets bästa böcker.
»Nelson dödar gamla ingrodda föreställningar om kön, äktenskap och sexualitet, med poesi, intellektuell fräckhet och en hjärtklingande ärlighet.« | VANITY FAIR
»Maggie Nelson är en av de hetaste författarna i USA just nu, en av de skarpaste och spänstigaste tänkarna i sin generation. Musikalisk, polyfonisk; fruktbar, generös den här boken bör vara självklar i hyllan hos varje människa som begär något, och särskilt ifall detta begär är lika med frihet.« | The Guardian
»Varför kan inte all litteratur tänka? Eller skit samma förresten, för det kan ju den här.« | JENNY HÖGSTRÖM, AFTONBLADET KULTUR, om vad som var bäst under året som gått.
»En rakt igenom sensationell bok. Jag läste den med känslan av att för första gången stöta på en riktigt stor, samtida tänkare.« | MADELAINE LEVY, SVD
»Fantastisk läsning!« | YUKIKO DUKE
Argonauterna upprepar inte de vanliga formerna för kärlekshistorier och memoarer. I stället låter författaren sin egen berättelse framträda i dialoger med de etablerade teorierna i ämnen som kärlek, begär, identitet, kön, sexualitet, äktenskap och barnuppfostran, på ett sätt som synliggör gränserna för vad kärlek tillåts vara.
I centrum för berättelsen finns författarens relation till konstnären Harry Dodge, som under bokens gång påbörjar testosteroninjektioner. Vi följer hur berättaren genomgår en graviditet. Likt argonauternas skepp Argo i den grekiska mytologin, som bit för bit byts ut under resans gång men likväl behåller sitt namn och sin identitet, klargör Nelson hur kärleken villkoras av ständig förändring - och hur all förändring villkoras av kärlek.
Maggie Nelsons Argonauterna har jämfört med Roland Barthes och Susan Sontags mest banbrytande verk. Kritiker världen över har hyllat den som ett mästerverk.
Här i svensk översättning av Karin Lindeqvist.
MAGGIE NELSON [f. 1973] är en amerikansk författare, poet, essäist och forskare, bosatt i Los Angeles. Med Blått [Bluets, 2009] gjorde hon sig ett namn i hemlandet, innan hon slog igenom internationellt med den sedermera flerfaldigt prisbelönta memoarboken Argonauterna [The Argonauts, 2015]. Utöver dessa har Maggie Nelson skrivit tre essäböcker och fyra diktsamlingar. Till vardags undervisar hon i kreativt skrivande på California Institute of the Arts.
»Det är självbiografiskt, men ingen memoarbok. Det är en essä, men ändå alltför löst hållen för att sorteras in i den genren. Det är lyriskt men inte poesi. Argonauterna är helt enkelt 150 sidor genreöverskridande briljans. Vad det gäller såväl tankegods som formuleringskonst.« | HANNA JEDVIK, GP
»Jag läser Maggie Nelson och finner en utväg ur vår tids låsta identitetsdebatt.« | JENNY ACHENBRENNER, SVD
»Nelsons fantastiska essä om kärlek, moderskap och kroppar är en skarp uppgörelse med binäritet och identitetshets som gör läsaren både lycklig och bildad.« | LI ERIKSDOTTER ANDERSSON, SKÅNSKA DAGBLADET, väljer årets bästa böcker.
»Nelson dödar gamla ingrodda föreställningar om kön, äktenskap och sexualitet, med poesi, intellektuell fräckhet och en hjärtklingande ärlighet.« | VANITY FAIR
»Maggie Nelson är en av de hetaste författarna i USA just nu, en av de skarpaste och spänstigaste tänkarna i sin generation. Musikalisk, polyfonisk; fruktbar, generös den här boken bör vara självklar i hyllan hos varje människa som begär något, och särskilt ifall detta begär är lika med frihet.« | The Guardian
- Format: Pocket
- ISBN: 9789177816973
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 152
- Utgivningsdatum: 2019-04-16
- Översättare: Karin Lindeqvist
- Förlag: Modernista