Köpvillkor akademibokhandeln.se

Dessa villkor gäller vid köp hos Akademibokhandeln.se, Bokhandelsgruppen i Sverige AB, organisationsnummer 556204–5004.


Beställning

På akademibokhandeln.se kan du som är privatperson och bor i Sverige handla varor online. På varusidan klickar du på ”Lägg i varukorgen” och när du är nöjd med ditt köp går du vidare till kassan.

Handla i inloggat läge
Du kan välja att logga in eller bli Medlem innan köpet genomförs i kassan. Fördelarna med att vara inloggad är, bland annat, att du får tillgång till vänpriser, gratis frakt om du handlar för mer än 249 kr samt att du kan följa din beställning på Mina sidor och att dina kontaktuppgifter finns förifyllda så att köpet går snabbare. 

Handla utan inloggning
Du kan också välja att handla utan att logga in och fyller då i dina uppgifter vid varje köp. Det går inte att efterregistrera ett köp på ditt medlemskap. Fraktkostnad på 29 kr tillkommer vid beställning utan inloggning. 

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder Akademibokhandeln betallösningen Klarna Checkout.
Mer information om Klarnas betalsätt eller din betalning finns på klarna.se eller i Klarna- appen.
Genom att slutföra ditt köp i kassan godkänner du både Köpvillkor akademibokhandeln.se och Klarnas villkor samt Klarnas hantering av personuppgifter.  Läs mer om hur Klarna hanterar personuppgifter här.
 

Leverans

Leveranstid
Hur lång tid det tar för din beställning och komma hem till dig beror på om varorna finns i vårt eget lager eller om vi först beställer hem dem från en leverantör. På boksidan och i kassan ser du när beställningen förväntas delas ut i din brevlåda eller finns att hämta hos ett ombud.

Beställer du varor som har olika lång leveranstid styr leveranstiden för den vara som tar längst tid när paketet förväntas komma till dig.
Om leveranstiden beräknas bli längre än vad som anges på webbplatsen underrättas du via e-post. Du har då rätt att, innan expediering, per e-post annullera din beställning.

Fraktavgifter
Om du handlar i inloggat läge och för minst 249 kr, så får du alltid gratis frakt. I övriga fall tillkommer en fraktavgift. Om vi måste dela upp en leverans, behöver du inte betala någon extra avgift.

Early Bird 
Lättare/mindre försändelser levereras via Eary Bird, direkt till din brevlåda. Leveranser sker tidig morgon, lördagsutdelning förekommer. Försändelser som inte ryms i brevlådan hängs i en vädertålig påse på brevlåda eller dörr. Paketet kan även skickas vidare till ombud och då sker avisering via Early Bird.  

Schenker
Tyngre/större försändelser skickas som paket med Schenker och går direkt till ett ombud. När paketet finns att hämta hos ditt ombud får du en avisering från Schenker.

PostNord
Leveranser via PostNord kan förekomma.  

Följ och spåra din beställning
Om du beställde i inloggat läge kan du följa din beställning på Mina sidor.

Då ditt paket skickas får du ett meddelande som innehåller spårningslänkar och med hjälp av paketets försändelse-id kan du även spåra paketet direkt hos transportören.

Hur länge ligger försändelsen hos ombudet?
Ditt paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Om du inte hämtar ut det inom utsatt tid, eller om försändelsen returneras på grund av felregistrerade uppgifter, tar Akademibokhandeln ut en avgift om, för närvarande, 149 kronor som ersättning för frakt och omkostnader.

Försenade leveranser
Vi jobbar alltid hårt för att du ska få din leverans inom det tidsintervall vi anger. Men ibland inträffar det saker vi inte ka rå över, som till exempel oväder och trafikkaos. Vi kan därför aldrig garantera att leveransen kommer en given dag, utan måste reservera oss för förseningar.

Om en beställning blir försenad får du alltid ett meddelande från oss. Har du beställt flera varor skickar vi de som har kommit in i tid, och självklart kostar den extra leveransen ingenting extra.

Om en vara är helt slutsåld och inte går att få tag på meddelar vi dig per e-post.

Avbeställning

Du kan avbeställa en vara fram till dess att den har skickats från oss. Kontakta vår Kundservice på 010-744 10 40 eller kundservice@akademibokhandeln.se så hjälper vi dig.

Ångerrätt

Om du vill ångra ett köp efter det att du mottagit din beställning har du rätt att, inom 30 dagar, utöva din ångerrätt. Du kan välja att returnera via på post eller direkt i någon av våra butiker. 

Ångerrätten gäller inte:

-förseglade varor ur ”Övrigt sortiment” (tex spel eller pussel) där förseglingen har brutits,

-förseglade ljud- eller bildupptagningar (tex ljudböcker) där förseglingen har brutits,

-förseglade böcker med digitalt innehåll (tex onlinekoder) där förseglingen har brutits, och

-specialbeställda så kallas ”Print on demand”- böcker där boken trycks efter kunds beställning. Det framgår vid beställningstillfället om det är en ”Print om demand”-beställning.

Bokreaböcker och outletvaror

Bokreaböcker köpta i butik kan inte returneras. Bokreaböcker och outletvaror köpta på akademibokhandeln.se returneras via post.

Returnera per post
Återanvänd den förpackning varorna kom i eller använd annat lämpligt emballage. Använd gärna vår Ångerblankett genom att skriva ut den och fylla i den. Om du inte har möjlighet att göra det går det bra att använda eget papper. Ange att det gäller ångerrätt och bifoga dessa uppgifter:

  • Ditt ordernummer
  • Ditt namn
  • Ditt telefonnummer
  • Din e-postadress
  • Vara/varor du skickar tillbaka

Utan kunduppgifter kan vi inte se vem returen kommer från. Du betalar själv för frakten och retur får inte ske mot postförskott eller efterkrav.

Returadress:

Akademibokhandeln
c/o PostNord
Västra Bravikenvägen 8
Port 23-24
602 38 Norrköping


Returnera i butik

Det går också bra att ta med de varor du vill returnera till någon av våra butiker. Visa då upp den följesedel du ska ha fått till din mejladress.  Observera att det inte går att byta mot annan vara.

Bokreaböcker köpta i butik kan inte returneras. Bokreaböcker köpta på akademibokhandeln.se returneras via post.

Förfallodatum på faktura
Var observant på när din faktura ska vara betald. Du ansvarar själv för att pausa din faktura hos Klarna. Mer information om din betalning finns på klarna.se.

Återbetalning eller kreditering av faktura
När din retur har mottagits och registrerats på vårt lager i butik, genomför vår Kundservice en återbetalning till det betalmedel som användes vid köpet. Återbetalning eller kreditering sker vanligen inom 5-7 bankdagar. Återbetalning sker via Klarna och hela beloppet återbetalas (inklusive frakt, skatt och avgifter) förutsatt att det är varor som omfattas av ångerrätten samt att de är i säljbart skick vid registrerad retur.

 

Reklamation

Om du upptäcker att du fått en trasig eller defekt vara eller om paketet försvunnit under transporten ber vi dig att direkt kontakta vår Kundservice via webbformulär, e-post kundservice@akademibokhandeln.se eller telefon 010 744 10 40 så hjälper vi dig med returuppgifter för fri retur och ersättningsvara eller kompensation.

Reklamation ska ske inom skälig tid från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet, dock senast 3 år från leveransdagen.

Akademibokhandeln följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer för reklamationer, se arn.se, och svensk lag vid en eventuell tvist. Läs mer på mer på konkurrensverket.se

Reklamation ska minst innehålla följande information:
- ordernummer,
- fakturanummer, och
- namn på de varor som du vill reklamera.

Du har rätt att returnera en felaktig vara på Akademibokhandelns bekostnad förutsatt att du följer våra instruktioner. Retur får inte ske mot postförskott eller efterkrav. Reklamation av varor köpta via akademibokhandeln.se kan inte göras i butik.

Vid godkänd reklamation har du rätt att:
- kostnadsfritt erhålla en ny, felfri vara; eller
- behålla varan och få ett överenskommet prisavdrag; eller
- häva köpet, då returneras vara och summan för varan återbetalas.
 

Behandling av personuppgifter

Här kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter.
 

Presentation av sökträffar

På akademibokhandeln.se använder vi tjänsten Apptus E-sales för att välja ut så relevanta produkter som möjligt att visa för besökarna i dess initiala sökning. Därefter kan besökaren själv välja att sortera efter författare eller andra filter. Den vy som presenteras för relevanta produkter benämns som ”Populärast”/”Bästa sökträff.  Denna presentation består i huvudsak att en kombination av produkter som matchar sökning och produkter inom sökningen som har hög försäljning. Hur besökaren klickar i resultatet påverkar inte rankingen.

 

Senast uppdaterad 7 november 2024