19:-
Tillfälligt slut online – klicka på "Bevaka" för att få ett mejl så fort varan går att köpa igen.
Boken vänder sig till lärare och arkitekter som vill arbeta med arkitektur i skolundervisningen. Den berättar om hur arkitekturen och den bebyggda närmiljön kan användas som inspiration och läromedel i olika ämnen. I boken finns en innehållsrik sammanställning av en stor mängd läromedel. Här ges också konkreta exempel på hur lärare framgångsrikt arbetar med arkitektur i skolan idag.
En internationell utblick visar att man i Finland, Danmark, Norge, Storbritannien och Frankrike har kommit långt inom detta område. De initiativ som hittills tagits i Sverige bygger i första hand på eldsjälar, ideella organisationer och nätverk. Men skolan borde medverka till att vi alla öppnar ögonen för arkitekturen. Därför är det angeläget att en myndighet tar ett långsiktigt ansvar för denna fråga.
Suzanne de Laval är arkitekt med lång erfarenhet som praktiserande arkitekt, planarkitekt, forskare och utbildningsledare. Hennes doktorsavhandling från KTH Planerare och boende i dialog, metoder för utvärdering handlade om utvärderingsmetoder som ger dialog i stället för statistik.
I sin verksamhet i det egna företaget arkitekturanalys sthlm ab, arbetar Suzanne de Laval med utvärderingar av den byggda miljön ur användarens perspektiv, omvärldsanalyser och utbildning. Suzanne de Laval är ordförande i ARKiS, Arkitektur i Skolan, en arbetsgrupp och ett nätverk inom Sveriges Arkitekter som verkar för att arkitekturen ska användas som läromedel i många olika skolämnen.
En internationell utblick visar att man i Finland, Danmark, Norge, Storbritannien och Frankrike har kommit långt inom detta område. De initiativ som hittills tagits i Sverige bygger i första hand på eldsjälar, ideella organisationer och nätverk. Men skolan borde medverka till att vi alla öppnar ögonen för arkitekturen. Därför är det angeläget att en myndighet tar ett långsiktigt ansvar för denna fråga.
Suzanne de Laval är arkitekt med lång erfarenhet som praktiserande arkitekt, planarkitekt, forskare och utbildningsledare. Hennes doktorsavhandling från KTH Planerare och boende i dialog, metoder för utvärdering handlade om utvärderingsmetoder som ger dialog i stället för statistik.
I sin verksamhet i det egna företaget arkitekturanalys sthlm ab, arbetar Suzanne de Laval med utvärderingar av den byggda miljön ur användarens perspektiv, omvärldsanalyser och utbildning. Suzanne de Laval är ordförande i ARKiS, Arkitektur i Skolan, en arbetsgrupp och ett nätverk inom Sveriges Arkitekter som verkar för att arkitekturen ska användas som läromedel i många olika skolämnen.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789163304620
- Språk: Odefinierat språk
- Utgivningsdatum: 2007-01-01
- Förlag: Arkitekturanalys sthlm ab