bokomslag Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
Psykologi & pedagogik

Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva

Åsa Wengelin Claes Nilholm

Häftad

429:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 188 sidor
  • 2013
Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångspunkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter.

Frågor som diskuteras i boken är:
* Vad innebär det att lära sig läsa och skriva?
* Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter?
* Hur kan uppkomsten av svårigheter förebyggas?
* Vad innebär det att arbeta "evidensbaserat" med läs- och skrivlärandet?
* Hur kan lärare och andra vuxna med professioner inom området hjälpa elever som får svårigheter att lära sig läsa och skriva?
* Vad innebär egentligen dyslexi?

Boken har en bred ansats och är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i skolan. Den är också relevant för förskollärare och specialpedagoger i förskolan, liksom för blivande och verksamma logopeder och psykologer. Även andra yrkesgrupper som arbetar med utsatta elever i skolan kan ha behållning av boken.
  • Författare: Åsa Wengelin, Claes Nilholm
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144059143
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 188
  • Utgivningsdatum: 2013-09-11
  • Förlag: Studentlitteratur AB