Psykologi & pedagogik
Att utveckla utbildningspraktiker - Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer
Ingrid Henning Loeb • Lill Langelotz • Karin Rönnerman • Charlotte Arkenback-Sundström • Richard Baldwin
Danskband/flex
519:-
Uppskattad leveranstid 1-2 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Hur villkoras ungdomars och vuxnas lärande i olika utbildningssammanhang? Vilka olika omständigheter och förhållanden inverkar på det som sker i pedagogisk verksamhet? Hur möjliggörs och begränsas pedagogisk utveckling? Sådana frågor hör hemma i praktiknära forskning. Samtliga texter i denna bok utgår från en specifik inriktning i sådan forskning - teorin om praktikarkitekturer. Denna teoribildning hjälper oss att analysera och förstå utbildningspraktiker som en del av större, språkliga-kulturella, sociala-politiska och materiella-ekonomiska sammanhang. På så vis förklaras också vad som framstår som möjligt och rimligt att göra i en given situation: vad som sker i detta klassrum, varför förändringsinitiativ går i en viss riktning, eller varför vissa grupper av individer tenderar att exkluderas i ett visst utbildningssammanhang.
Boken riktar sig till studenter och forskare intresserade av praktiknära forskning och praktikteorier men kan också användas av lärare, rektorer och andra pedagogiskt verksamma, exempelvis i kompetensutveckling och för kvalitetsarbete.
Boken riktar sig till studenter och forskare intresserade av praktiknära forskning och praktikteorier men kan också användas av lärare, rektorer och andra pedagogiskt verksamma, exempelvis i kompetensutveckling och för kvalitetsarbete.
- Format: Danskband/flex
- ISBN: 9789144132129
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 296
- Utgivningsdatum: 2019-08-21
- Förlag: Studentlitteratur AB