bokomslag Att utveckla utbildningspraktiker - Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer
Psykologi & pedagogik

Att utveckla utbildningspraktiker - Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer

Ingrid Henning Loeb Lill Langelotz Karin Rönnerman Charlotte Arkenback-Sundström Richard Baldwin

Danskband/flex

519:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 1-2 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 296 sidor
  • 2019
Hur villkoras ungdomars och vuxnas lärande i olika utbildningssammanhang? Vilka olika omständigheter och förhållanden inverkar på det som sker i pedagogisk verksamhet? Hur möjliggörs och begränsas pedagogisk utveckling? Sådana frågor hör hemma i praktiknära forskning. Samtliga texter i denna bok utgår från en specifik inriktning i sådan forskning - teorin om praktikarkitekturer. Denna teoribildning hjälper oss att analysera och förstå utbildningspraktiker som en del av större, språkliga-kulturella, sociala-politiska och materiella-ekonomiska sammanhang. På så vis förklaras också vad som framstår som möjligt och rimligt att göra i en given situation: vad som sker i detta klassrum, varför förändringsinitiativ går i en viss riktning, eller varför vissa grupper av individer tenderar att exkluderas i ett visst utbildningssammanhang.

Boken riktar sig till studenter och forskare intresserade av praktiknära forskning och praktikteorier men kan också användas av lärare, rektorer och andra pedagogiskt verksamma, exempelvis i kompetensutveckling och för kvalitetsarbete.
  • Författare: Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz, Karin Rönnerman, Charlotte Arkenback-Sundström, Richard Baldwin
  • Format: Danskband/flex
  • ISBN: 9789144132129
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 296
  • Utgivningsdatum: 2019-08-21
  • Förlag: Studentlitteratur AB