Konst & kultur
Beethoven i Sverige : från bisarr mästare till folkkär Ludwig
Anders Gabriel Sundström
Inbunden
319:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
I Sverige vet väl alla vem Beethoven är och känner igen inledningarna till Ödessymfonin, Månskenssonaten och Für Elise - den sistnämnda finns ju till och med som ringsignal i barntandborstar. Många vet också en hel del om hans liv och personlighet: den döve särlingen som levde för sin musik. Om Beethoven har det skrivits böcker alltsedan hans död 1827, men den här boken berättar en tidigare inte skildrad historia - om hur Beethoven och hans musik steg för steg togs in i Sverige, hur han därefter behållit sin position som Den Store Tonsättaren och att han dessutom kommit att bli folkkär, från 1860-talet när man började plocka in Beethoven i populära romaner fram till vår egen tids tiotusenkronorsfrågan, Povel Ramel och Långben.
Bokens skildring går från de första kända framförandena av Beethovens musik på värmländska herrgårdar under 1790-talet fram till framföranden av nionde symfonin på nyårsdagen 2016 i Stockholm. Utifrån konsertrecensioner, tidskriftsartiklar, brev, dagböcker och romaner med Beethoven som huvudperson ges här en detaljerad redogörelse för hur man i Sverige uppfattade Beethoven och hans musik. Det blir samtidigt en upptäcktsfärd där vi förutom kända storheter som Atterbom, Fredrika Bremer, Selma Lagerlöf och August Strindberg också möter många för vår tid okända personer som på olika sätt tog sig an Beethoven och hans musik. Bokens tyngdpunkt ligger på decennierna fram till 1840 - då Beethovens musik hade etablerats i det svenska musiklivet - och gör sedan representativa nedslag fram till vår moderna tid.
Anders Gabriel Sundström - värmlänning i förskingringen - är lektor i piano vid Ålands musikinstitut i Mariehamn. Han är pianistutbildad vid Internationella konservatoriet i Paris för Aline van Barentzen och Max Geiger och för den brasilianske mästerpianisten Roberto Szidon. Sundström är fil. kand. i musik- och lärdomshistoria och har skrivit arbeten om Dante och Erik Gustaf Geijer, CD-texter om Beethoven, Robert Schumann och Emil Sjögren för skivbolaget Caprice, artiklar om Beethovens elev Ferdinand Ries för Ferdinand Ries Gesellschaft i Bonn och om Franz Liszt för Liszt Society i London. Han är regelbundet verksam med konserter och föredrag.
Bokens skildring går från de första kända framförandena av Beethovens musik på värmländska herrgårdar under 1790-talet fram till framföranden av nionde symfonin på nyårsdagen 2016 i Stockholm. Utifrån konsertrecensioner, tidskriftsartiklar, brev, dagböcker och romaner med Beethoven som huvudperson ges här en detaljerad redogörelse för hur man i Sverige uppfattade Beethoven och hans musik. Det blir samtidigt en upptäcktsfärd där vi förutom kända storheter som Atterbom, Fredrika Bremer, Selma Lagerlöf och August Strindberg också möter många för vår tid okända personer som på olika sätt tog sig an Beethoven och hans musik. Bokens tyngdpunkt ligger på decennierna fram till 1840 - då Beethovens musik hade etablerats i det svenska musiklivet - och gör sedan representativa nedslag fram till vår moderna tid.
Anders Gabriel Sundström - värmlänning i förskingringen - är lektor i piano vid Ålands musikinstitut i Mariehamn. Han är pianistutbildad vid Internationella konservatoriet i Paris för Aline van Barentzen och Max Geiger och för den brasilianske mästerpianisten Roberto Szidon. Sundström är fil. kand. i musik- och lärdomshistoria och har skrivit arbeten om Dante och Erik Gustaf Geijer, CD-texter om Beethoven, Robert Schumann och Emil Sjögren för skivbolaget Caprice, artiklar om Beethovens elev Ferdinand Ries för Ferdinand Ries Gesellschaft i Bonn och om Franz Liszt för Liszt Society i London. Han är regelbundet verksam med konserter och föredrag.
- Format: Inbunden
- ISBN: 9789178449453
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 450
- Utgivningsdatum: 2016-08-10
- Förlag: Gidlunds förlag