519:-
Tillfälligt slut online – klicka på "Bevaka" för att få ett mejl så fort varan går att köpa igen.
Mah-Jong var modeföretaget som gjorde kläder till slagord och gav ungdomsrevolten i Sverige en egen look. Tre unga kvinnor startade företaget och gjorde allting själva, i ständig motvind. Deras blandning av design och konst, livsstil och samhällsengagemang blev stilbildande. De tog strid mot Vietnamkriget och låga sömmerskelöner. De gav 70-talsproggen dess uniform och skapade en ny manstyp: velourmannen. Deras kläder blev en symbol för kampen för sexuell frihet. Inget svenskt varumärke har varit så älskat, och hatat. Mode- och kulturjournalisten Salka Hallström Bornold berättar här den osannolika historien om plaggen som blev politik. Boken innehåller ett unikt material med bilder på kläder, skisser, reklamkampanjer, brev och mönster. I samband med utgivningen öppnar Riksutställningar den första stora utställningen om Mah-Jong, vilken kommer att turnera i Sverige från augusti. I oktober kommer utställningen till Nordiska museet i Stockholm.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789188748560
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 221
- Utgivningsdatum: 2003-10-01
- Förlag: Modernista