Samhälle & debatt
Dubbelt effektiv : konsten att få mycket att bli mer genom att använda mindre
Martin Sköld
Danskband/flex
269:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Med boken Dubbelt Effektiv: Konsten att få mycket att bli mer genom att använda mindre, visar författaren Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm, hur företag och organisationer oavsett bransch kan frigöra framtidens största konkurrenspotential. En potential som finns där men oftast är helt outnyttjad och gör att företag är ensidigt effektiva helt i onödan.
En del företag kan liknas vid tunnelbanor. De är experter på att skapa en hög volym genom att transportera tusentals människor varje dag. Den höga volymen är en förutsättning för att kostnaderna skall bli låga men innebär också generella produkter som är lika för alla. Erbjudandet är i sig ensidigt effektivt och är inte anpassat till olika kunders speciella behov.
Andra företag kan liknas vid taxi och är specialiserade på att på att kundanpassa varor och tjänster genom att hantera en hög variation i form av anpassade erbjudanden efter kundernas unika önskemål. Detta ger inte bara ett högt kundvärde utan även ökade intäkter. Men den höga variationen innebär också att volymen blir låg eftersom varje produkt är unik. Volym och variation fungerar helt enkelt på olika sätt och sker på bekostnad av varandra.
Med hjälp av en unik metod och pedagogiska exempel visar Sköld hur verksamheter kan bli dubbelt effektiva genom att kombinera en hög volym med en hög variation. Detta ger en urstark konkurrensfördel i form av "tunnelbanor som kan köra som taxi". Metoden är väl beprövad och fungerar i alla typer av företag; tjänsteföretag, kunskapsföretag, industriföretag och offentlig sektor.
Dubbelt effektiv är en metod som ger dubbla konkurrensfördelar för framtiden!
En del företag kan liknas vid tunnelbanor. De är experter på att skapa en hög volym genom att transportera tusentals människor varje dag. Den höga volymen är en förutsättning för att kostnaderna skall bli låga men innebär också generella produkter som är lika för alla. Erbjudandet är i sig ensidigt effektivt och är inte anpassat till olika kunders speciella behov.
Andra företag kan liknas vid taxi och är specialiserade på att på att kundanpassa varor och tjänster genom att hantera en hög variation i form av anpassade erbjudanden efter kundernas unika önskemål. Detta ger inte bara ett högt kundvärde utan även ökade intäkter. Men den höga variationen innebär också att volymen blir låg eftersom varje produkt är unik. Volym och variation fungerar helt enkelt på olika sätt och sker på bekostnad av varandra.
Med hjälp av en unik metod och pedagogiska exempel visar Sköld hur verksamheter kan bli dubbelt effektiva genom att kombinera en hög volym med en hög variation. Detta ger en urstark konkurrensfördel i form av "tunnelbanor som kan köra som taxi". Metoden är väl beprövad och fungerar i alla typer av företag; tjänsteföretag, kunskapsföretag, industriföretag och offentlig sektor.
Dubbelt effektiv är en metod som ger dubbla konkurrensfördelar för framtiden!
- Format: Danskband/flex
- ISBN: 9789187791246
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 184
- Utgivningsdatum: 2016-12-14
- Förlag: Rheologica Publishing