379:-
Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
En bra enkätundersökning är ingen självklarhet. För att göra en sådan krävs god metodologisk kunskap samtidigt som många praktiska moment ska gås igenom. Den här boken diskuterar enkätprocessens olika delar inklusive hur insamlade data bearbetas. Många praktiska tips ges kring hur en enkätundersökning kan genomföras.
I boken beskrivs förarbetet till enkäten, hur frågorna konstrueras, hur ett följebrev skrivs och hur kvaliteten i frågorna hanteras. Dessutom berörs viktiga frågor som motivationens betydelse för ett bra deltagande, svarandets psykologi, kvalitetsutveckling av frågor genom kognitiva intervjuer samt hur svarsfrekvensen ska kunna ökas utan att svarskvaliteten försämras.
Nytt i denna fjärde upplaga av Enkäten i praktiken är, förutom en aktualisering av texten generellt, konsekvenserna av den EU-gemensamma dataskyddsförordningen (GDPR), den nya hanteringen av etikfrågor vid forskning, webbenkäternas intåg och förändrat sätt att tänka kring väletablerade enkätfrågor, som till exempel om kön.
Trots det svåra ämnet är boken skriven på ett lättbegripligt sätt med många exempel. Den ger ett koncentrat av den kunskap som finns inom enkätområdet. Målgrupperna är universitets- och högskolestuderande med kurser i enkätmetodik samt praktiskt verksamma som själva ska genomföra en enkätundersökning och vill använda boken som handbok.
I boken beskrivs förarbetet till enkäten, hur frågorna konstrueras, hur ett följebrev skrivs och hur kvaliteten i frågorna hanteras. Dessutom berörs viktiga frågor som motivationens betydelse för ett bra deltagande, svarandets psykologi, kvalitetsutveckling av frågor genom kognitiva intervjuer samt hur svarsfrekvensen ska kunna ökas utan att svarskvaliteten försämras.
Nytt i denna fjärde upplaga av Enkäten i praktiken är, förutom en aktualisering av texten generellt, konsekvenserna av den EU-gemensamma dataskyddsförordningen (GDPR), den nya hanteringen av etikfrågor vid forskning, webbenkäternas intåg och förändrat sätt att tänka kring väletablerade enkätfrågor, som till exempel om kön.
Trots det svåra ämnet är boken skriven på ett lättbegripligt sätt med många exempel. Den ger ett koncentrat av den kunskap som finns inom enkätområdet. Målgrupperna är universitets- och högskolestuderande med kurser i enkätmetodik samt praktiskt verksamma som själva ska genomföra en enkätundersökning och vill använda boken som handbok.
- Illustratör: Jonas Axelson Jonas Axelson
- Format: Häftad
- ISBN: 9789144131443
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 176
- Utgivningsdatum: 2019-08-22
- Förlag: Studentlitteratur AB