389:-
Uppskattad leveranstid 2-6 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande?
I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel Honneth menar att erkännande är en central del av det goda livet, och med utgångspunkt i denna insikt erbjuder boken nya sätt att förstå undervisning och lärande.
Erkännande och auktoritet i läraryrket hjälper blivande och verksamma lärare att möta utmaningar i yrkesrollen. Det kan handla om krävande föräldrar, hot och våld i vardagen, elever som inte verkar må bra samt samhällets ständiga krav på effektivitet och resultat.
I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel Honneth menar att erkännande är en central del av det goda livet, och med utgångspunkt i denna insikt erbjuder boken nya sätt att förstå undervisning och lärande.
Erkännande och auktoritet i läraryrket hjälper blivande och verksamma lärare att möta utmaningar i yrkesrollen. Det kan handla om krävande föräldrar, hot och våld i vardagen, elever som inte verkar må bra samt samhällets ständiga krav på effektivitet och resultat.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789144176741
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 122
- Utgivningsdatum: 2024-03-12
- Förlag: Studentlitteratur AB