199:-
Tillfälligt slut online – klicka på "Bevaka" för att få ett mejl så fort varan går att köpa igen.
ISBN 91-7988-108-4 Fastighetsföretagaren inför 2 000-talet
Fastighetsbranschen har under slutet av 90-talet och början av 2000-talet utvecklats till en spännande tillväxtbransch. Inte så att totala antalet ytor växer dramatiskt, men ökad konkurrens , yteffektivisering och förtätning har gjort att fastighetsutveckling av både nya loklaer och befintliga har blivit ett kännetecken för marknaden.
Lokalhyresgäster har blivit krävande kunder som vill ha spännande huvudkontor och en attraktiv kontorsmötesplats, som profilerar företaget och drar till sig medarbetare. Därför har det under början av 2000-talet byggts mycket nytt och samtidigt har fastighetsbolagen blivit skickliga på att omvandla gamla industrilokaler till spännande kontorsmiljöer.
Denna bok ger grunderna till fastighetsföretagande med ökad kundorientering där fastigheter blivit Sveriges i särklass största servicesektor inkluderande boende, kommersiella fastigheter, köpcentra etcetera. Fastigheter har blivit två marknader dels fastighetsägande för professionella ägare och investerare varav alltfler utländska och dels fastighetsförvaltning där en allt större del av fastigheterna förvaltas av externa förvaltningsentreprenörer.
Viktiga områden för fastighetsföretagare som täcks i boken:
* Ledarskap med personalen som nyckeln till framgång
* Affärsutveckling och strategier med satsning på lönsamma segment och specialisering, inte minst genom att renodla och koncentrera fastighetsbestånd. Där den traditionella SWOT modellen i denna bransch handlar om orts- och objektsanalys, d v s ner till varje enskild fastighets strategiska läge och utveckling.
* Relationsmarknadsföring och fastighetsutveckling där lokaler designas direkt för kunden samt kundvård och utvecklad service inklusive facility management för att behålla och dra till sig befintliga såväl som nya kunder. Professionell marknadsföring och försäljning av lokaler och bostäder.
* God balans i fastighetsföretag mellan fastighetsägande, med rimliga avkastningskrav och fastighetsförvaltning i egen eller extern regi.
* Fastighetsförvaltning främst inriktad på hyresgästservice och fastighetsutveckling.
* Kvalitets- och miljöfrågor allt viktigare, där dock kunden börjar ta för givet att vi ligger i framkant med våra fastigheter.
Professionellt fastighetsägande och projektutveckling av fastigheter har blivit en styrka för svenska fastighetsbranschen. Vi anses ha god struktur på vår marknad och ingenstans är det så enkelt att köpa och överta fastigheter. De nya fastighetsbolag som dyker upp har ofta en särpräglad affärsidé och och en specialiserad inriktning, geografiskt eller kundfokuserad. Speciellt bostadsbranschen kännetecknas av god efterfrågan och minimal risk som attraherar många investerare.
Har ni frågor eller vill diskutera kontakta gärna författaren Gösta Fernström 0705 82 22 24 eller fernia@tele2.se.
Fastighetsbranschen har under slutet av 90-talet och början av 2000-talet utvecklats till en spännande tillväxtbransch. Inte så att totala antalet ytor växer dramatiskt, men ökad konkurrens , yteffektivisering och förtätning har gjort att fastighetsutveckling av både nya loklaer och befintliga har blivit ett kännetecken för marknaden.
Lokalhyresgäster har blivit krävande kunder som vill ha spännande huvudkontor och en attraktiv kontorsmötesplats, som profilerar företaget och drar till sig medarbetare. Därför har det under början av 2000-talet byggts mycket nytt och samtidigt har fastighetsbolagen blivit skickliga på att omvandla gamla industrilokaler till spännande kontorsmiljöer.
Denna bok ger grunderna till fastighetsföretagande med ökad kundorientering där fastigheter blivit Sveriges i särklass största servicesektor inkluderande boende, kommersiella fastigheter, köpcentra etcetera. Fastigheter har blivit två marknader dels fastighetsägande för professionella ägare och investerare varav alltfler utländska och dels fastighetsförvaltning där en allt större del av fastigheterna förvaltas av externa förvaltningsentreprenörer.
Viktiga områden för fastighetsföretagare som täcks i boken:
* Ledarskap med personalen som nyckeln till framgång
* Affärsutveckling och strategier med satsning på lönsamma segment och specialisering, inte minst genom att renodla och koncentrera fastighetsbestånd. Där den traditionella SWOT modellen i denna bransch handlar om orts- och objektsanalys, d v s ner till varje enskild fastighets strategiska läge och utveckling.
* Relationsmarknadsföring och fastighetsutveckling där lokaler designas direkt för kunden samt kundvård och utvecklad service inklusive facility management för att behålla och dra till sig befintliga såväl som nya kunder. Professionell marknadsföring och försäljning av lokaler och bostäder.
* God balans i fastighetsföretag mellan fastighetsägande, med rimliga avkastningskrav och fastighetsförvaltning i egen eller extern regi.
* Fastighetsförvaltning främst inriktad på hyresgästservice och fastighetsutveckling.
* Kvalitets- och miljöfrågor allt viktigare, där dock kunden börjar ta för givet att vi ligger i framkant med våra fastigheter.
Professionellt fastighetsägande och projektutveckling av fastigheter har blivit en styrka för svenska fastighetsbranschen. Vi anses ha god struktur på vår marknad och ingenstans är det så enkelt att köpa och överta fastigheter. De nya fastighetsbolag som dyker upp har ofta en särpräglad affärsidé och och en specialiserad inriktning, geografiskt eller kundfokuserad. Speciellt bostadsbranschen kännetecknas av god efterfrågan och minimal risk som attraherar många investerare.
Har ni frågor eller vill diskutera kontakta gärna författaren Gösta Fernström 0705 82 22 24 eller fernia@tele2.se.
- Illustratör: Urban Elverheim
- Format: Inbunden
- ISBN: 9789179881085
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 352
- Utgivningsdatum: 1994-12-01
- Förlag: Byggförlaget