369:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Årets Flygbok ?Ett år i Luften? kom ut första gången 1949 på Allhems Förlag i Malmö. Förlaget ägdes av skeppsredaren Einar Hansen*). Vid tidpunkten hade förlaget ca 1 300 anställda och gav ut många vackra böcker bland annat ?Ett år i luften Flygets ÅRSBOK?. Hansen älskade vackra böcker och för sin utgivning blev han promoverad vid Lunds Universitet. Dock var den stora inkomstkällan runt 1950 två veckotidningar av mycket folklig karaktär; Allas och Hemmets Veckotidning.
Det osignerade skyddsomslaget till första utgåvan 1949 visar en röd Gloster Meteor. Sannolikt har omslaget komponerats av tecknaren von Post som var anställd hos Saab i Linköping. Inlagan är rikligt försedd med illustrationer i så kallat djuptryck. D.v.s. färgen fördelas olika tjockt över bildytan. (Tunn färg bildar ett ljust parti, tjock färg ett mörkt). Bilderna påminner om "riktiga" fotografier. Just de vackra mäktiga bilderna i djuptryck kom att vara böckernas signum under Allhems utgivning fram till 1970. Här litet om böckernas innehåll
Premiärboken 1949 hade ett litet företal som utlovade att ?experter skulle belysa olika sidor av verksamheten inom flyget, såväl den kommersiella, militära som sportmässiga, och lämna saklig orientering i olika flygfrågor?. Den skulle både vända sig till lekmän och sådana som valt flyget som yrke. Till sist uttalades en from förhoppning att boken skulle ?bli så välvilligt mottagen av tillräckligt många läsare att den kan få återkomma årligen?.
Ungefär så säger vi också efter 64 år! Vi hoppas att ni kära läsare skall köpa boken så att den kan få återkomma långt in på 2000-talet...
Utrymmet tillåter inte mer ingående redovisning om vad böckerna innehållit under åren. Nedanstående är bara ett litet axplock ur de olika årgångarna. Du som läser det här och vill veta mer kanske kan hitta böckerna i något antikvariat. De senaste årgångarna 2010 - 2013 går ännu att beställa på postorder hos förlaget ?Flygboken.se?. Ett år i luften. Flygets årsbok 1949
1949 startar boken som sig bör med ?Dom där flygpionjärerna? av Yngve Norrvi. Efter att ha granskat hela raden utbrister han ?Fan skall vara flygpionjär!? Bill Bergman skriver om "Krigserfarenheter" och spekulerar i en ?kraftmätning? mellan USA och Sovjetunionen.
Yngve Norrvi skriver också om ?Privat- och sportflyget under det senaste året? då Per Axel Persson blev världsmästare i segelflygning i Schweiz. Artikeln illustreras bl.a. med bilder av schweiziske mästerfotografen Teddy Heimgartner. Charles Birch-Jensen skriver om ?Flygfilm och filmflyg?. Vi får också veta att Saab Safir serieproduceras, Saab Scandia är typutprovad och att Saab-29 "Tunnan" gjort sina första flygningar. Till Etiopen förbandsflyger 16 Saab-byggda B-17. En stor del av boken handlar om Kungliga Svenska Aero Klubben, KSAK och information till flygare; kontrollzoner, kartor över landflygplatser, ljussignaler, signaltabeller och liknande.
Ett år i luften. Flygets årsbok 1950
Skeppsredaren själv, Einar Hansen, citerar Kipling i förordet; ?vid öppningsversen på första sidan till de ändlösa möjligheternas kapitel?.
Ett år i luften. Flygets årsbok 1969-70
Denna "dubbla" årsbok har ett mycket omfattande innehåll. Vietnamkriget och det kalla kriget pågår som bäst och stridsflyget är ett angeläget ärende. Chefen för Förenta Staternas flygvapen, general John D. Ryan och hans stab levererar en mycket utförlig artikel ?US Air Force? som innehåller ?allt?; historia, organisation, flygbaser, flygplan, robotar, vapen etc.
Vår svenske generalmajor Wilhelm Wagner späder på med ?Luftförsvarets möjligheter i ett modernt krig?. Ännu mera krig: översten Sven Lampell berättar om ?Svenskt stridsflyg i Kongo?. Om ?Acro Deltas?, uppvisningsgruppen med fyra J 35, skriver majoren Claes Jernow. Artikeln är illustrerad med Hans Bladhs ?pangbilder?. Årsboken har också fler ?mästarbilder? av Saabs flygplan tagna av Ingemar Thures
Det osignerade skyddsomslaget till första utgåvan 1949 visar en röd Gloster Meteor. Sannolikt har omslaget komponerats av tecknaren von Post som var anställd hos Saab i Linköping. Inlagan är rikligt försedd med illustrationer i så kallat djuptryck. D.v.s. färgen fördelas olika tjockt över bildytan. (Tunn färg bildar ett ljust parti, tjock färg ett mörkt). Bilderna påminner om "riktiga" fotografier. Just de vackra mäktiga bilderna i djuptryck kom att vara böckernas signum under Allhems utgivning fram till 1970. Här litet om böckernas innehåll
Premiärboken 1949 hade ett litet företal som utlovade att ?experter skulle belysa olika sidor av verksamheten inom flyget, såväl den kommersiella, militära som sportmässiga, och lämna saklig orientering i olika flygfrågor?. Den skulle både vända sig till lekmän och sådana som valt flyget som yrke. Till sist uttalades en from förhoppning att boken skulle ?bli så välvilligt mottagen av tillräckligt många läsare att den kan få återkomma årligen?.
Ungefär så säger vi också efter 64 år! Vi hoppas att ni kära läsare skall köpa boken så att den kan få återkomma långt in på 2000-talet...
Utrymmet tillåter inte mer ingående redovisning om vad böckerna innehållit under åren. Nedanstående är bara ett litet axplock ur de olika årgångarna. Du som läser det här och vill veta mer kanske kan hitta böckerna i något antikvariat. De senaste årgångarna 2010 - 2013 går ännu att beställa på postorder hos förlaget ?Flygboken.se?. Ett år i luften. Flygets årsbok 1949
1949 startar boken som sig bör med ?Dom där flygpionjärerna? av Yngve Norrvi. Efter att ha granskat hela raden utbrister han ?Fan skall vara flygpionjär!? Bill Bergman skriver om "Krigserfarenheter" och spekulerar i en ?kraftmätning? mellan USA och Sovjetunionen.
Yngve Norrvi skriver också om ?Privat- och sportflyget under det senaste året? då Per Axel Persson blev världsmästare i segelflygning i Schweiz. Artikeln illustreras bl.a. med bilder av schweiziske mästerfotografen Teddy Heimgartner. Charles Birch-Jensen skriver om ?Flygfilm och filmflyg?. Vi får också veta att Saab Safir serieproduceras, Saab Scandia är typutprovad och att Saab-29 "Tunnan" gjort sina första flygningar. Till Etiopen förbandsflyger 16 Saab-byggda B-17. En stor del av boken handlar om Kungliga Svenska Aero Klubben, KSAK och information till flygare; kontrollzoner, kartor över landflygplatser, ljussignaler, signaltabeller och liknande.
Ett år i luften. Flygets årsbok 1950
Skeppsredaren själv, Einar Hansen, citerar Kipling i förordet; ?vid öppningsversen på första sidan till de ändlösa möjligheternas kapitel?.
Ett år i luften. Flygets årsbok 1969-70
Denna "dubbla" årsbok har ett mycket omfattande innehåll. Vietnamkriget och det kalla kriget pågår som bäst och stridsflyget är ett angeläget ärende. Chefen för Förenta Staternas flygvapen, general John D. Ryan och hans stab levererar en mycket utförlig artikel ?US Air Force? som innehåller ?allt?; historia, organisation, flygbaser, flygplan, robotar, vapen etc.
Vår svenske generalmajor Wilhelm Wagner späder på med ?Luftförsvarets möjligheter i ett modernt krig?. Ännu mera krig: översten Sven Lampell berättar om ?Svenskt stridsflyg i Kongo?. Om ?Acro Deltas?, uppvisningsgruppen med fyra J 35, skriver majoren Claes Jernow. Artikeln är illustrerad med Hans Bladhs ?pangbilder?. Årsboken har också fler ?mästarbilder? av Saabs flygplan tagna av Ingemar Thures
- Format: Inbunden
- ISBN: 9789197880343
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 204
- Utgivningsdatum: 2014-12-01
- Förlag: Flygboken.se