bokomslag GANT : när tre svenska entreprenörer gjorde ett amerikanskt varumärke globalt
Samhälle & debatt

GANT : när tre svenska entreprenörer gjorde ett amerikanskt varumärke globalt

Mathias Björk

Häftad

289:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 300 sidor
  • 2008
År 1914 landstiger den ukrainske emigranten Bernard Gantmacher i New York. Han börjar tillverka skjortor under 1920-talet och startar 1949 Gant Shirtmakers, som blir det första designermärket för män i USA.

Lennart Björk, Klas Käll och Staffan Wittmark får 1980 licensrättigheterna för Gant i Sverige och det är de svenska entreprenörerna som ligger bakom varumärkets internationella framgångar. Det har inte varit någon enkel resa. I boken skildras deras envisa kamp mot multinationella företag, korta licensavtal och ständiga ägarbyten hos det amerikanska moderbolaget. Till slut köper det svenska bolaget 1999 upp varumärket och 2006 noteras Gant på Stockholmsbörsen.

I dag omsätter verksamheten, som numera har det schweiziska företaget Maus Frères som ägare, närmare 8 miljarder kronor i fler än 70 länder. Boken belyser den entreprenörsbaserade affärsmodell som ligger till grund för expansionen. Författaren ger också en insyn i klädindustrin och skildrar modebranschen i dag från skissblock till plagg i butik.

Efter att ha tagit magisterexamen i företagsekonomi på Stockholms universitet bodde Mathias Björk under flera år i New York, där han bland annat var trainee på klädföretaget Phillips-Van Heusen. Han gav 2007 ut romanen En del av mitt hjärta.
  • Författare: Mathias Björk
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789170920868
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 300
  • Utgivningsdatum: 2008-11-25
  • Förlag: Ekerlids