bokomslag Godis åt folket : en bok om hur svenskarna blev sockerslavar i karamellkungens rike
Historia

Godis åt folket : en bok om hur svenskarna blev sockerslavar i karamellkungens rike

Thomas Hedlund André Persson

Pocket

99:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 175 sidor
  • 2009
Svenskarna äter mest godis i världen. På bara 20 år har konsumtionen av karameller och choklad ökat med nära 50 procent. Under samma tid har medelsvenskens vikt ökat med i genomsnitt fem kilo. Hur blev det så?

En avgörande faktor är lanseringen av plockgodis i de svenska butikerna i mitten av 1980-talet. Butiksexponering, större godispåsar och extrem prispress blev centrala delar i en skickligt genomförd marknadsstrategi. Bakom denna strategi låg ett företag som under samma tid gick från att vara ett litet källarföretag till att dominera hela den svenska godismarknaden Karamellkungen.

Men trots upprepade rapporter om godisets skadliga innehåll består svenskarnas kärleksfulla förhållande till godis. I Godis åt folket beskriver författarna hur det kommer sig att godis numera är ett av de vanligaste inslagen i svenskarnas matkorgar.
  • Författare: Thomas Hedlund, André Persson
  • Format: Pocket
  • ISBN: 9789185567522
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 175
  • Utgivningsdatum: 2009-11-04
  • Förlag: Anderson Pocket