439:-
Uppskattad leveranstid 2-7 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Den här boken handlar om förskolan som en mötesplats för etik. Utgångspunkten är att barn både handlar och reflekterar över frågor som rör gott och ont, rätt och fel i sina egna och i andras handlingar. Centrala frågor är: Hur förhåller sig barn till värden som rättigheter, rättvisa, makt och omsorg om andra? Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang? Vilka etiska värden gynnas av förskolemiljön och på vad sätt kommer barns erfarenheter av att vara pojke respektive flicka till uttryck?Den här boken handlar om förskolan som en mötesplats för etik. Utgångspunkten är att barn både handlar och reflekterar över frågor som rör gott och ont, rätt och fel i sina egna och i andras handlingar. Centrala frågor är: Hur förhåller sig barn till värden som rättigheter, rättvisa, makt och omsorg om andra? Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang? Vilka etiska värden gynnas av förskolemiljön och på vad sätt kommer barns erfarenheter av att vara pojke respektive flicka till uttryck?
Läs mer
Att barn ska tillägna sig de värden om mänskliga rättigheter som samhället grundar sig på, framhålls ofta. Samtidigt finns det i samhället inte längre en enig värdegemenskap, utan en mångfald värden i olika grupper, sammanhang och livsfaser.
Om författarna
Eva Johansson är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Högskolan i Stavanger.
Läs mer
Att barn ska tillägna sig de värden om mänskliga rättigheter som samhället grundar sig på, framhålls ofta. Samtidigt finns det i samhället inte längre en enig värdegemenskap, utan en mångfald värden i olika grupper, sammanhang och livsfaser.
Om författarna
Eva Johansson är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Högskolan i Stavanger.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789147084715
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 224
- Utgivningsdatum: 2008-04-16
- Förlag: Liber