Samhälle & debatt
Hitta hem på marknaden: Den finansialiserade hemägarideologin i Sverige och Estland 1970-2007
Liza Jakobsson
Danskband/flex
309:-
Uppskattad leveranstid 5-10 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Hemmet innehar en särskild status i det moderna samhället, ofta refererar det till både en fysisk boplats och en känsla av samhörighet med denna plats. Den här avhandlingen är en idéhistorisk studie av hemmet som politisk idé under sent 1900-tal och tidigt 2000-tal då marknader generellt och finansmarknaden specifikt expanderade och kom att stå modell för hur samhället bäst organiserades. Här undersöks föreställningar om hemmet i svenska bankers bolånereklam, i mäklarbranschens professionalisering och praktiker, i ett allmännyttigt bostadsbolags presentation av nya lägenheter, i Ikeas marknadsföring och i Swedbanks expansion mot nya bolånemarknader i Estland efter Sovjetunionens fall. Därigenom visas hur kommersiella aktörer producerade och reproducerade en finansialiserad hemägarideologi i Sverige och hur denna sedan exporterades till Estland. Medan tidigare forskning om bostadens kommersialisering och finansialisering har tenderat att fokusera på bostadspolitiska reformer, visas här hur dessa reformer ofta föregicks av kommersiella aktörers aktiva konstruerande av nya politiska idéer om hemmet. Aktörerna producerade nya ideal, konsumtionsdrömmar och marknadspraktiker vilka förändrade hur bostadsmarknaden fungerade samt etablerade den finansialiserade hemägarideologin som hegemoni. Liza Jakobsson är idéhistoriker verksam vid Södertörns högskola. Det här är hennes doktorsavhandling.
- Format: Danskband/flex
- ISBN: 9789189504974
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 339
- Utgivningsdatum: 2024-11-20
- Förlag: Södertörns högskola