379:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Bonnierkoncernen, Nordens största medieföretag, och dess ägarfamilj är av ständigt intresse i svenskt kulturliv och debatt. Detta är den andra volymen i en serie studier som belyser utvecklingen av den bonnierska affärerna under mitten av 1900-talet. Den sysslar specifikt med arbetet att lotsa det odiskutabelt ledande förlaget och Dagens Nyheter genom den politiskt oroliga tiden före och under andra världskriget, och att utveckla det 1929 förvärvade tidskriftsförlaget Åhlén & Åkerlund. Under perioden sker även två viktiga generationsskiften då den gamle seniorchefen Karl Otto Bonnier efterträds av sina söner och då dessas söner i sin tur tar vid. Det är också den tid då företaget av såväl politiska som journalistiska skäl förverkligar planerna på att starta kvällstidningen Expressen.
Konsolidering och expansion är författad av Staffan Sundin, ekonomihistoriker från Göteborg och knuten till EHF, institutet för Ekonomisk Historisk Forskning vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans doktorsavhandling, Från bokförlag till mediekoncern, rörde Bonniers förlags utveckling under åren 1909 till 1929. Nu har han fäst uppmärksamheten främst vid familjens sätt att balansera sin svåra roll som majoritetsägare i opinionsbildande medieföretag. Den fråga han ställer är hur Bonniers lyckades att samtidigt tillgodose ett vinstintresse och fritt låta författare och tidningsredaktioner komma till tals.
Konsolidering och expansion är författad av Staffan Sundin, ekonomihistoriker från Göteborg och knuten till EHF, institutet för Ekonomisk Historisk Forskning vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans doktorsavhandling, Från bokförlag till mediekoncern, rörde Bonniers förlags utveckling under åren 1909 till 1929. Nu har han fäst uppmärksamheten främst vid familjens sätt att balansera sin svåra roll som majoritetsägare i opinionsbildande medieföretag. Den fråga han ställer är hur Bonniers lyckades att samtidigt tillgodose ett vinstintresse och fritt låta författare och tidningsredaktioner komma till tals.
- Format: Inbunden
- ISBN: 9789100575427
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 477
- Utgivningsdatum: 2002-03-01
- Förlag: Albert Bonniers Förlag