Kommande
359:-
Skolans kunskapsuppdrag har länge stått i centrum för såväl allmänhetens som politikens intresse, men vad menar vi egentligen med kunskap? Vilken sorts kunskap tycker vi är viktig i förskola och skola, och varför?
I den här boken tar författarna sin utgångspunkt i olika perspektiv på kunskap och undersöker vad som utmärker de mest aktuella kunskapsbegreppen. Olika uppfattningar om kunskap leder till olika föreställningar om lärande. Därför innehåller kapitlen om kunskap också en diskussion om lärares didaktiska val i undervisningen. Den konkreta utformningen av undervisningen påverkas av lärarens egen förståelse av kunskap och vad det innebär att kunna något om ett ämnesinnehåll. De kunskapsbegrepp som behandlas är bildning, social realism, transaktionell realism, kognitionsvetenskap, kompetens samt praktisk metodik.
Boken inleds med en grund för kunskapsdialogen genom att relatera diskussionen om kunskap till såväl nutid som historisk tid. I de avslutande kapitlen kopplas kunskapsperspektivet till läroplaner och till aktuell debatt om hur människan kan nå kunskap om sin omvärld och vilka olika aspekter som bör ingå i ett kunskapsbegrepp.
Ninni Wahlström (red.) är professor i pedagogik vid Linnéuniversitet, med ett forskningsintresse som rör utbildningspolicy, läroplaner och undervisningens praktik.
Tor Ahlbäck är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och har forskningsintressen inom didaktik, lärarutbildning och undervisningens praktik.
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet med ett forskningsin
I den här boken tar författarna sin utgångspunkt i olika perspektiv på kunskap och undersöker vad som utmärker de mest aktuella kunskapsbegreppen. Olika uppfattningar om kunskap leder till olika föreställningar om lärande. Därför innehåller kapitlen om kunskap också en diskussion om lärares didaktiska val i undervisningen. Den konkreta utformningen av undervisningen påverkas av lärarens egen förståelse av kunskap och vad det innebär att kunna något om ett ämnesinnehåll. De kunskapsbegrepp som behandlas är bildning, social realism, transaktionell realism, kognitionsvetenskap, kompetens samt praktisk metodik.
Boken inleds med en grund för kunskapsdialogen genom att relatera diskussionen om kunskap till såväl nutid som historisk tid. I de avslutande kapitlen kopplas kunskapsperspektivet till läroplaner och till aktuell debatt om hur människan kan nå kunskap om sin omvärld och vilka olika aspekter som bör ingå i ett kunskapsbegrepp.
Ninni Wahlström (red.) är professor i pedagogik vid Linnéuniversitet, med ett forskningsintresse som rör utbildningspolicy, läroplaner och undervisningens praktik.
Tor Ahlbäck är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och har forskningsintressen inom didaktik, lärarutbildning och undervisningens praktik.
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet med ett forskningsin
- Format: Häftad
- ISBN: 9789151113258
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 144
- Utgivningsdatum: 2025-03-17
- Förlag: Gleerups Utbildning AB