Kommande
Samhälle & debatt
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov : 2 uppl
Von Börtzell-Szuch • Sari Vuorenpää
Häftad
839:-
Alla elever är unika och har olika utgångspunkter i sin språk-, läs- och skrivutveckling. Den läs- och skrivundervisning och det stöd som fungerar för en elev behöver dock inte fungera för en annan. Grunden för en framgångsrik läs- och skrivundervisning är gedigen kunskap, väl grundad i evidensbaserad forskning, om läs- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och vad som kan stötta fortsatt utveckling.
Denna bok ger olika perspektiv på vad språkliga utmaningar kan innebära, hur de kan upptäckas, och vad lärare kan göra för att planera undervisningen så att den inkluderar alla elever. I bokens kapitel diskuteras språk-, läs- och skrivutveckling, bedömning och kartläggning av läs- och skrivutveckling, en strukturerad läs- och skrivundervisning och flerspråkiga elevers läsande och skrivande på svenska för såväl skolan som för den anpassade skolan. Vidare lyfts läs- och skrivsvårigheter och dyslexi och hur dessa i kombination med neuropsykiatriska svårigheter och språkstörning kan inverka på elevers läsande och skrivande samt vilka konsekvenser det kan få för undervisningen. Innehållet belyser också hur läs- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till läsande och skrivande på olika sätt och hur assisterande teknik kan användas. Boken lyfter även hur språklig sårbarhet kan mötas i undervisningen samt vad Läsa-, skriva-, räkna-garantin innebär för läs- och skrivundervisningen.
Boken riktar sig till studenter inom lärar-, speciallärar- och specialpedagogprogram, logopedstudenter samt yrkesverksamma som i sin profession önskar stärka sin kunskap inom området.
I denna andra upplaga har innehållet reviderats och ett nytt kapitel om flerspråkiga elevers läsande har tillkommit.
Bokens redaktörer är Diana von Börtzell-Szuch och Sari Vuorenpää, båda vid Stockholms universitet.
Denna bok ger olika perspektiv på vad språkliga utmaningar kan innebära, hur de kan upptäckas, och vad lärare kan göra för att planera undervisningen så att den inkluderar alla elever. I bokens kapitel diskuteras språk-, läs- och skrivutveckling, bedömning och kartläggning av läs- och skrivutveckling, en strukturerad läs- och skrivundervisning och flerspråkiga elevers läsande och skrivande på svenska för såväl skolan som för den anpassade skolan. Vidare lyfts läs- och skrivsvårigheter och dyslexi och hur dessa i kombination med neuropsykiatriska svårigheter och språkstörning kan inverka på elevers läsande och skrivande samt vilka konsekvenser det kan få för undervisningen. Innehållet belyser också hur läs- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till läsande och skrivande på olika sätt och hur assisterande teknik kan användas. Boken lyfter även hur språklig sårbarhet kan mötas i undervisningen samt vad Läsa-, skriva-, räkna-garantin innebär för läs- och skrivundervisningen.
Boken riktar sig till studenter inom lärar-, speciallärar- och specialpedagogprogram, logopedstudenter samt yrkesverksamma som i sin profession önskar stärka sin kunskap inom området.
I denna andra upplaga har innehållet reviderats och ett nytt kapitel om flerspråkiga elevers läsande har tillkommit.
Bokens redaktörer är Diana von Börtzell-Szuch och Sari Vuorenpää, båda vid Stockholms universitet.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789151113272
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 320
- Utgivningsdatum: 2025-05-12
- Förlag: Gleerups Utbildning AB