Psykologi & pedagogik
Leda och lära tillsammans: medledarskap i förskolan
Ann-Charlotte Jönsson • Malin Rydhög
Häftad
139:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
När man bjuder in alla medarbetare till att bli aktiva medledare - då syns resultaten i hela verksamheten.
Hur skapar man ett bra samtalsklimat och en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag? Gemensam litteraturläsning och stormöten med pedagogiksamtal är ett par av de inslag som skapat stort engagemang och arbetsglädje i två verksamhetsområden i Halmstads kommun. I grunden finns ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar.
Ann-Charlotte Jönsson och Malin Rydhög är förskolechefer. År 2013 tilldelades de Ulla-Britta Bruuns stipendium för att dokumentera och sprida sina erfarenheter. Med boken vill de inspirera chefer och medarbetare i förskolan att våga satsa på utvecklingsarbete och medledarskap.
RECENSIONER
"Boken sätter fingret på betydelsen av långsiktighet och av att inte förvänta sig omedelbara resultat när målet är att skapa förändring på djupet."
- Peter Fowelin, Tidningen Chef & Ledarskap, 29 aug 2019
"... helt klart en läsvärd bok för dig som är förskolechef eller arbetar med förskoleutveckling i någon form .... Jag tycker att den här boken är en hjälp i att få en vetenskaplig grund till hur systematiskt utvecklingsarbete kan bedrivas på ett framgångsrikt sätt. Författarna bjuder på en rad olika teorier, modeller och tolkningar av dem för att lyckas i praktiken. Samtidigt genomsyras boken av ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar."
-Marie Eriksson, verksamhetsutvecklare, Pedagog Mölndals bokblogg
INNEHÅLL
Förord
Presentation av författarna
1. Bakgrund
2. Teorier till stöd
Den lärande organisationen
Medledarskap och kollegialt lärande
Långsamhetens lov
Systemets delar påverkar varandra
Relationer inom systemet
3. Utvecklingsarbetet startar
Behov av samling
De nya forumen tar form
Ut i det okända
Väntan på resultat
4. Tre rationaliteter
Den målrationella rationaliteten
Den kommunikativa rationaliteten
Den kritiska rationaliteten
5. Den viktiga dokumentationen
Kollegahandledning
Det cirkulära samtalet
Gemensam litteraturläsning
Ett steg mot pedagogisk dokumentation
Pedagogens roll
6. Ett högre syfte
Pyramiden för logiska förändringsnivåer
Vikten av krångliga samtal
Pyramiden nerifrån och upp
Avtryck i verksamheten
7. En reflekterande kultur
Läsa varandras texter
Respons och feedback som leder vidare
8. Läroplanen och kvalitetsarbetet
Alla dessa mål
Aktionsforskning och underifrånperspektiv
Att misslyckas för att lyckas
Gropen en modell för förändring och lärande
Statiskt och dynamiskt mindset
9. Både och igen
Att förena två perspektiv
10. Visionsstyrningen tar form
Med stöd i pyramiden
Pedagogernas utvecklingsplaner
11. Långsamt vetande ger resultat
Att utforska skriftspråket
En tillbakablick
En osäker och tillfällig kvalitet
Slutord
Referenser
Hur skapar man ett bra samtalsklimat och en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag? Gemensam litteraturläsning och stormöten med pedagogiksamtal är ett par av de inslag som skapat stort engagemang och arbetsglädje i två verksamhetsområden i Halmstads kommun. I grunden finns ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar.
Ann-Charlotte Jönsson och Malin Rydhög är förskolechefer. År 2013 tilldelades de Ulla-Britta Bruuns stipendium för att dokumentera och sprida sina erfarenheter. Med boken vill de inspirera chefer och medarbetare i förskolan att våga satsa på utvecklingsarbete och medledarskap.
RECENSIONER
"Boken sätter fingret på betydelsen av långsiktighet och av att inte förvänta sig omedelbara resultat när målet är att skapa förändring på djupet."
- Peter Fowelin, Tidningen Chef & Ledarskap, 29 aug 2019
"... helt klart en läsvärd bok för dig som är förskolechef eller arbetar med förskoleutveckling i någon form .... Jag tycker att den här boken är en hjälp i att få en vetenskaplig grund till hur systematiskt utvecklingsarbete kan bedrivas på ett framgångsrikt sätt. Författarna bjuder på en rad olika teorier, modeller och tolkningar av dem för att lyckas i praktiken. Samtidigt genomsyras boken av ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar."
-Marie Eriksson, verksamhetsutvecklare, Pedagog Mölndals bokblogg
INNEHÅLL
Förord
Presentation av författarna
1. Bakgrund
2. Teorier till stöd
Den lärande organisationen
Medledarskap och kollegialt lärande
Långsamhetens lov
Systemets delar påverkar varandra
Relationer inom systemet
3. Utvecklingsarbetet startar
Behov av samling
De nya forumen tar form
Ut i det okända
Väntan på resultat
4. Tre rationaliteter
Den målrationella rationaliteten
Den kommunikativa rationaliteten
Den kritiska rationaliteten
5. Den viktiga dokumentationen
Kollegahandledning
Det cirkulära samtalet
Gemensam litteraturläsning
Ett steg mot pedagogisk dokumentation
Pedagogens roll
6. Ett högre syfte
Pyramiden för logiska förändringsnivåer
Vikten av krångliga samtal
Pyramiden nerifrån och upp
Avtryck i verksamheten
7. En reflekterande kultur
Läsa varandras texter
Respons och feedback som leder vidare
8. Läroplanen och kvalitetsarbetet
Alla dessa mål
Aktionsforskning och underifrånperspektiv
Att misslyckas för att lyckas
Gropen en modell för förändring och lärande
Statiskt och dynamiskt mindset
9. Både och igen
Att förena två perspektiv
10. Visionsstyrningen tar form
Med stöd i pyramiden
Pedagogernas utvecklingsplaner
11. Långsamt vetande ger resultat
Att utforska skriftspråket
En tillbakablick
En osäker och tillfällig kvalitet
Slutord
Referenser
- Format: Häftad
- ISBN: 9789188149039
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 160
- Utgivningsdatum: 2018-06-15
- Förlag: Lärarförlaget