bokomslag Litteraturläsning i förskolan
Psykologi & pedagogik

Litteraturläsning i förskolan

Ulla Damber Jan Nilsson Camilla Ohlsson

Häftad

329:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 128 sidor
  • 2013
Tidiga textmöten hjälper barn att utveckla strategier i sin senare läsning och ger dem en inre motivation att söka läsupplevelser och kunskap om omvärlden. Den tidiga läsningen sätter på så vis spår i den fortsatta litteratur- och språkutvecklingen, men också i kunskapsutvecklingen i stort. Men hur arbetar förskolepersonal med uppdraget att grundmura nyfikenhet och lust till läsning? Och hur kan litteraturläsningens potential som kunskapskälla tas tillvara?
I bokens första del undersöker författarna vilka förutsättningar barnen ges vid ett antal förskolor i Sverige att utveckla kunskap med litteraturens hjälp. I den andra delen resonerar de kring tematiskt arbete i förskolan och vilken funktion läsning av skönlitteratur kan ha i sådana sammanhang. Men de ger även konkreta planeringsförslag på teman - teman om familjekonstellationer och om natur, djur och miljö - där ett uttalat syfte med litteraturläsningen är just att stödja barnens kunskapsutveckling.
Litteraturläsning i förskolan vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare. Den erbjuder också värdefull läsning för bibliotekarier som samarbetar med förskolan.
  • Författare: Ulla Damber, Jan Nilsson, Camilla Ohlsson
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144078137
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 128
  • Utgivningsdatum: 2013-05-29
  • Förlag: Studentlitteratur AB