399:-
Uppskattad leveranstid 2-6 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Logistik har de senaste åren blivit ett allt viktigare konkurrensmedel för många företag. Med logistiken som grund kan långsiktig lönsamhet och tillväxt skapas. Grundtanken med denna bok är att förklara logistikens roll utifrån ett företagsstrategiskt perspektiv. Därmed går boken utanför det som vanligtvis ses som logistikforskning och logistikteorier, och tar i stället sin utgångspunkt i strategiteori.
Bokens första del belyser logistikens strategiska betydelse utifrån tre strategiteoretiska perspektiv: marknadspositioneringsperspektivet, det resursbaserade perspektivet och det dynamiska perspektivet. Dessa perspektiv har dominerat strategiforskningen de senaste tre decennierna och kan ses som tre olika "glasögon" som bidrar med insikter till logistikområdet. Bokens andra del ägnas åt mer praktiska aspekter kring hur företaget ska agera när logistik är ett strategiskt konkurrensmedel. Här beskrivs en logistikbaserad affärsmodell samt företagsledningens roll i logistiken.
Bokens första del belyser logistikens strategiska betydelse utifrån tre strategiteoretiska perspektiv: marknadspositioneringsperspektivet, det resursbaserade perspektivet och det dynamiska perspektivet. Dessa perspektiv har dominerat strategiforskningen de senaste tre decennierna och kan ses som tre olika "glasögon" som bidrar med insikter till logistikområdet. Bokens andra del ägnas åt mer praktiska aspekter kring hur företaget ska agera när logistik är ett strategiskt konkurrensmedel. Här beskrivs en logistikbaserad affärsmodell samt företagsledningens roll i logistiken.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789144106359
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 138
- Utgivningsdatum: 2015-07-28
- Förlag: Studentlitteratur AB