Kommande
bokomslag Mediestudiers årsbok 2024 : haltande affärsmodeller och nytt mediestöd
Samhälle & debatt

Mediestudiers årsbok 2024 : haltande affärsmodeller och nytt mediestöd

Ulrika Facht Freja Blomdahl Jannike Tillå Anna Careborg Jenny Andersson

Häftad

199:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

  • 120 sidor
  • 2024
* Vita fläckarna: Ett knappt år med det nya mediestödet har redan satt sina spår på redaktionskartan: Tre tidningar som nekats stöd har lagts ner och gratistidningarna visar ett nymornat intresse för redaktionellt innehåll. * Annonsmarknaden: Kräftgången fortsätter för tryckta nyhetsmedier och tv-annonsering som backat med nästan en fjärdedel jämfört med året innan. * Public service: SVT erbjuder verktyg som skapar motståndskraft mot desinformation och hjälper publiken att orientera sig i en alltmer digital tillvaro. * Kommersiell tv: Strömningstjänsterna ökar konsumenternas valfrihet samtidigt som annonsintäkterna minskar. Ett rejält omtag i affärsmodellen är nu en ödesfråga för tv-branschen. * Publiken: Klyftan ökar mellan hur stadsbor och landsbygdsbor använder medierna. Det är några av de tydligaste trenderna för den svenska journalistiken som tecknas i Mediestudiers årsbok 2024.
  • Författare: Ulrika Facht, Freja Blomdahl, Jannike Tillå, Anna Careborg, Jenny Andersson
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789181112306
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 120
  • Utgivningsdatum: 2024-12-05
  • Förlag: Institutet för Mediestudier