Kommande
Samhälle & debatt
Mediestudiers årsbok 2024 : haltande affärsmodeller och nytt mediestöd
Ulrika Facht • Freja Blomdahl • Jannike Tillå • Anna Careborg • Jenny Andersson
Häftad
199:-
* Vita fläckarna: Ett knappt år med det nya mediestödet har redan satt sina spår på redaktionskartan: Tre tidningar som nekats stöd har lagts ner och gratistidningarna visar ett nymornat intresse för redaktionellt innehåll. * Annonsmarknaden: Kräftgången fortsätter för tryckta nyhetsmedier och tv-annonsering som backat med nästan en fjärdedel jämfört med året innan. * Public service: SVT erbjuder verktyg som skapar motståndskraft mot desinformation och hjälper publiken att orientera sig i en alltmer digital tillvaro. * Kommersiell tv: Strömningstjänsterna ökar konsumenternas valfrihet samtidigt som annonsintäkterna minskar. Ett rejält omtag i affärsmodellen är nu en ödesfråga för tv-branschen. * Publiken: Klyftan ökar mellan hur stadsbor och landsbygdsbor använder medierna. Det är några av de tydligaste trenderna för den svenska journalistiken som tecknas i Mediestudiers årsbok 2024.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789181112306
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 120
- Utgivningsdatum: 2024-12-05
- Förlag: Institutet för Mediestudier