bokomslag Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv
Psykologi & pedagogik

Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv

Ylva Holmberg

Häftad

339:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-6 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 135 sidor
  • 2017
På många förskolor, kanske de allra flesta, är musik ett stående inslag. Det sjungs, det spelas och det dansas. Barnen producerar, brukar och tolkar musik. Musikskap i förskolan handlar om musikstundernas didaktik. Med begreppet musikskap som utgångspunkt ställer författaren frågor som: Vilket är egentligen musikstundens innehåll och hur presenteras eller iscensätts det? Vilka är aktörer i musikstunden och hur framträder dessa?

Boken erbjuder alternativa sätt att fundera kring musikstunder och presenterar didaktiskt grundade begrepp. Ett central begrepp i boken är musikskap I detta begrepp möts empiri och teori, och det belyser ämnet musik från olika håll. Begreppet musikskap inbjuder till såväl kritiska som kreativa reflektioner.
Musikskap i förskolan vänder sig främst till studenter på förskollärarprogrammet.

Sagt om boken
"Musikskap som utgångspunkt ger ett mer medvetet och målinriktat sätt att arbeta med musik, sång, instrumentspel och dans. Reflektionsfrågorna och observationerna är bra och gör det lättare att knyta teorin till praktiken i förskolan." Maj-Britt Claesson, lektör, BTJ-häftet nr 17, 2017.

Om författarna
Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och doktor i pedagogik. Hon leder en förskollärarutbildning med musikprofil på Malmö högskola och hennes forskningsintresse rör bland annat musik och förskola.
  • Författare: Ylva Holmberg
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789147121984
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 135
  • Utgivningsdatum: 2017-06-01
  • Förlag: Liber