Ny
bokomslag Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD - i skola vård och omsorg
Psykologi & pedagogik

Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD - i skola vård och omsorg

Hanna Bertilsdotter Rosqvist Lill Hultman Mika Hagerlid Åsa Hedlund Cecilia Ingard

Häftad

419:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 174 sidor
  • 2025
Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter.

Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnader mellan olika perspektiv på autism och ADHD. Den följs av del två som beskriver neurodiversitetsperspektivet. Den här delen innehåller även konkreta strategier för att främja ett autistiskt eller ADHD-funktionssätt. Den tredje delen innehåller fallbeskrivningar där författarna använder sig av egen erfarenhet av autism eller ADHD i sin yrkesutövning som förskolepedagoger, lärare, socionomer och sjuksköterskor.

Boken vänder sig i första hand till studenter och yrkesverksamma inom socialt arbete, skola samt hälso-och sjukvård. Emellertid utgör även boken en introduktion till alla som är intresserade av att få fördjupad kunskap om ett neurodiversitetsperspektiv på autism och ADHD.
  • Författare: Hanna Bertilsdotter Rosqvist, Lill Hultman, Mika Hagerlid, Åsa Hedlund, Cecilia Ingard
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144185903
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 174
  • Utgivningsdatum: 2025-01-29
  • Förlag: Studentlitteratur AB