659:-
Uppskattad leveranstid 7-11 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
På insidan av tystnaden - en undersökning av soniska och prosodiska händelseförlopp.
Hur kan jag med improviserad musik påverka samspelet mellan musik, rum och text?
Syftet med detta projekt är att med improviserad musik kunna variera och förändra det musikaliska komponerandet i realtid utifrån förutsättningarna i rummet, integrerat med olika textmaterial; att identifiera rummets inverkan på röst- och instrumentklang och undersöka hur man kan utarbeta en unik klangvärld i varje specifikt rum. Den huvudsakliga empirin för projektet kommer att bestå av ett antal fallstudier enligt modellen: en serie laborationer/improvisationer som ger - en serie processer som ger - en serie metoder
Fri improviserad musik är den enda musikform som tillåter mig som musiker att kunna ändra riktning när jag vill. Fri improviserad musik är den enda musikform där jag kan ändra riktning totalt och byta spelsätt beroende på rumskaraktär. Rummet blir en medspelare som jag kan gå med eller emot. I mitt projekt prövar jag olika sätt att utforska och åskådliggöra hur den fria improvisationens riktningsändringar kan gestaltas och hur rumsliga förhållanden och förutsättningar påverkar spelsätten. Den form av improviserad musik som jag utforskar är extremt dialoginriktad, där aktion och reaktion inom dialogen i rummet spelar en avgörande roll i processen. Vad jag vill försöka visa är hur ett soniskt språk som helt bygger på deltagarnas lyhördhet kan gestaltas, ett språk utgående från en lyssnande och spelande individ i rummet.
Nyckelord: Riktning, spelsätt, rumskaraktär, dialog, process, soniskt språk, lyhördhet, kompositioner, textmaterial, integration av text och musik
Om den kritikerrosade trippel CD boxen har följande sagts i pressen:
Music Inside the Language
\"Box med tre cd av Sten Sandell, delvis tillsammans med Nina de Heney, Sofia Jernberg, Amit Sen, David Stackenäs. Sandell reflekterar över musikens språkliga karaktär, ibland går det över i dikt eller frågor. Allt är integrerat, tätt, musiken har närmast blivit sensationellt bra. Ett mycket ovanligt självreflekterande och ifrågasättande album med sanslöst bra musik.\" http://www.soundofmusic.nu/
\"Jag önskar att fler musiker tog sig på samma förkrossande konstruktiva allvar med lust som Sten Sandell. Då skulle en idag ganska slentrianmässig improscen se helt annorlunda ut.
Detta är utan tvekan ett av den svenska musikens och Sandells magnum opus.\" Thomas Millroth
http://www.soundofmusic.nu/
2013-13-13 Music Inside The Language
\"Music Inside The Language is clearly Sandell"s most important work. A magnificent personal journey into the inner mechanism of free improvisation, music and art.\" EYAL HAREUVENI, allaboutjazz.com
Hur kan jag med improviserad musik påverka samspelet mellan musik, rum och text?
Syftet med detta projekt är att med improviserad musik kunna variera och förändra det musikaliska komponerandet i realtid utifrån förutsättningarna i rummet, integrerat med olika textmaterial; att identifiera rummets inverkan på röst- och instrumentklang och undersöka hur man kan utarbeta en unik klangvärld i varje specifikt rum. Den huvudsakliga empirin för projektet kommer att bestå av ett antal fallstudier enligt modellen: en serie laborationer/improvisationer som ger - en serie processer som ger - en serie metoder
Fri improviserad musik är den enda musikform som tillåter mig som musiker att kunna ändra riktning när jag vill. Fri improviserad musik är den enda musikform där jag kan ändra riktning totalt och byta spelsätt beroende på rumskaraktär. Rummet blir en medspelare som jag kan gå med eller emot. I mitt projekt prövar jag olika sätt att utforska och åskådliggöra hur den fria improvisationens riktningsändringar kan gestaltas och hur rumsliga förhållanden och förutsättningar påverkar spelsätten. Den form av improviserad musik som jag utforskar är extremt dialoginriktad, där aktion och reaktion inom dialogen i rummet spelar en avgörande roll i processen. Vad jag vill försöka visa är hur ett soniskt språk som helt bygger på deltagarnas lyhördhet kan gestaltas, ett språk utgående från en lyssnande och spelande individ i rummet.
Nyckelord: Riktning, spelsätt, rumskaraktär, dialog, process, soniskt språk, lyhördhet, kompositioner, textmaterial, integration av text och musik
Om den kritikerrosade trippel CD boxen har följande sagts i pressen:
Music Inside the Language
\"Box med tre cd av Sten Sandell, delvis tillsammans med Nina de Heney, Sofia Jernberg, Amit Sen, David Stackenäs. Sandell reflekterar över musikens språkliga karaktär, ibland går det över i dikt eller frågor. Allt är integrerat, tätt, musiken har närmast blivit sensationellt bra. Ett mycket ovanligt självreflekterande och ifrågasättande album med sanslöst bra musik.\" http://www.soundofmusic.nu/
\"Jag önskar att fler musiker tog sig på samma förkrossande konstruktiva allvar med lust som Sten Sandell. Då skulle en idag ganska slentrianmässig improscen se helt annorlunda ut.
Detta är utan tvekan ett av den svenska musikens och Sandells magnum opus.\" Thomas Millroth
http://www.soundofmusic.nu/
2013-13-13 Music Inside The Language
\"Music Inside The Language is clearly Sandell"s most important work. A magnificent personal journey into the inner mechanism of free improvisation, music and art.\" EYAL HAREUVENI, allaboutjazz.com
- Illustratör: Sten Sandell
- Format: Häftad
- ISBN: 9789197999335
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 308
- Utgivningsdatum: 2013-03-07
- Förlag: ArtMonitor Avhandling