Psykologi & pedagogik
På vetenskaplig grund : Program och teknologi inom skolinspektion
Anders Ivarsson Westerberg
Häftad
189:-
Uppskattad leveranstid 5-10 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Skolinspektion förväntas enligt offentliga policydokument leda till en rad positiva effekter för både skolor och elever. Men om man skrapar på ytan - vilka är de bakomliggande idéerna, hur ser strukturerna ut och vad leder egentligen skolinspektion till? I denna rapport presenteras en studie av skolinspektion där företrädare för både Skolinspektionen, skolhuvudmän och skolor intervjuats. Studien visar bland annat att * den vetenskapliga grund skolinspektion vilar på är i flera led tolkningar och sammanfattningar av delvis helt motstridiga forskningsresultat, * skolinspektion tar tid, kraft och resurser från den löpande skolverksamheten, * för att bli granskningsbar reduceras skolans komplexa verklighet till kortfattade presentationer och måldokument. Och inget av detta ger mätbara positiva effekter på verksamheten i klassrummet. Som möjlig väg framåt föreslås att skolinspektionens verksamhet vrids mer mot skolutveckling och främjande granskning. Anders Ivarsson Westerberg är docent i företagsekonomi och verksam vid Förvaltningsakademin, Södertörns högskola.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789187843570
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 105
- Utgivningsdatum: 2016-09-19
- Förlag: Södertörns högskola