bokomslag Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Psykologi & pedagogik

Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

Gunnar Åsén

Häftad

329:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 1-3 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 200 sidor
  • 2022
I den här boken presenteras en rad nya perspektiv på det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Boken behandlar följande områden:
  • Vad systematiskt kvalitetsarbete innebär i förskolan
  • En historisk tillbakablick på hur utvärdering och bedömning av kvalitet vuxit fram och förändrats över tid
  • Systematiskt kvalitetsarbete med barnet i centrum - från arbetslag till huvudman
  • Att öppna upp för prövande av begreppet flerstämmig kvalitet i förskolan
  • Pedagogisk dokumentation som en del i ett systematiskt kvalitetsarbete
  • Det lärande samtalets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete
  • Pedagogiska relationer - kvalitetens brännpunkt
  • Föräldrasamarbete och föräldradeltagande - två teman i det systematiska kvalitetsarbetet.


Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.

I boken medverkar såväl yngre som mer erfarna forskare inom förskolans område: Linn Eckeskog, Christian Eidevald, Ingela Elfström, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth, Elisabeth Åsén Nordström och Gunnar Åsén.

Om författaren
Bokens redaktör, Gunnar Åsén, är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i cirka 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.
  • Författare: Gunnar Åsén
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789147144303
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 200
  • Utgivningsdatum: 2022-06-10
  • Förlag: Liber