bokomslag Policyidéer för svensk skola
Samhälle & debatt

Policyidéer för svensk skola

Jan-Eric Gustafsson Sverker Sörlin Jonas Vlachos

Häftad

279:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 7-12 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 144 sidor
  • 2016
Indikationerna på problemen i svensk skola är många. De sjunkande resultaten i jämförande internationella undersökningar är bara ett av dem. Allt fler lämnar skolan utan fullständiga betyg och likvärdigheten i svensk skola ifrågasätts.
I denna forskningsrapport ger tre forskare från olika discipliner nationalekonomi, pedagogik och historia sin bild av utvecklingen i den svenska skolan och analyserar dess orsaker.
Författarna uppmärksammar kvalitets- och resultatfrågor, lärarnas ställning och utbildning, undervisningskvaliteten, likvärdigheten, resurser och betyg och hur de stora reformerna på 1990-talet verkat.
Rapporten avslutas med att de tre författarna pekar ut en möjlig reformdagordning för svensk skola.
Författare är JAN-ERIC GUSTAFSSON, professor i pedagogik, Göteborgs universitet, SVERKER SÖRLIN, professor i miljöhistoria, Kungliga Tekniska högskolan och JONAS VLACHOS, professor i nationalekonomi, Stockholms universitet och affilierad forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN).
  • Författare: Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin, Jonas Vlachos
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789186949778
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 144
  • Utgivningsdatum: 2016-03-21
  • Förlag: SNS Förlag