Kommande
Psykologi & pedagogik
Rektorn - en superstrateg : Ledarskap och medarbetarskap i förskolan
Kristina Dellholm
Häftad
579:-
Konkreta strategier för att hantera personalansvar, arbetsmiljö och ledarskap i förskolan.
Att vara rektor i förskolan innebär att leda en verksamhet där pedagogik, personalansvar och organisationsutveckling ständigt behöver samspela. Ofta handlar arbetet om att hantera stora personalgrupper, driva förändringsprocesser och skapa hållbara arbetsmiljöer – samtidigt som det pedagogiska uppdraget ska stå i fokus. Det är en roll som kräver strategiskt tänkande, god kommunikationsförmåga och en förmåga att navigera i både dagliga utmaningar och långsiktiga utvecklingsfrågor.
I boken delar författaren med sig av konkreta verktyg och perspektiv som hjälper dig utveckla superstrategier för att stärka ditt ledarskap och göra vardagen mer hanterbar såsom hur du skapar en lärandekultur i personalgruppen, hur du bygger en stabil utvecklingsorganisation där alla processer samverkar, hur du identifierar och förebygger ohälsa samt hanterar svåra personalfrågor och hur samtal kan bli ett verktyg för förändring och samarbete.
Boken ger praktiska strategier för att prioritera, organisera och utveckla verksamheten på ett sätt som gör ditt uppdrag hållbart och meningsfullt. Strategierna kommer att hjälpa både dig själv, din personal och förskolans verksamhet att växa – och därmed barnen.
Mer om vad boken tar upp:
Distribuerat ledarskap och förändringsagenter – Boken beskriver hur förskolerektorer kan använda sig av distribuerat ledarskap och förändringsagenter för att stärka det pedagogiska ledarskapet och skapa en hållbar organisation.
Psykosocial arbetsmiljö och arbetsbelastning – Förskolerektorer möter ofta hög arbetsbelastning och komplexa personalfrågor, vilket kan påverka den psykosociala arbetsmiljön. Här presenteras strategier för att hantera stress, stärka arbetsglädjen och skapa en hållbar arbetsmiljö.
Hälsofrämjande ledarskap och KASAM – Genom att använda den salutogena modellen och KASAM:s tre nyckelprinciper kan rektorer arbeta hälsofrämjande och stärka medarbetarnas förutsättningar att hantera vardagen.
Arbetsrätt och personalansvar – Förskolerektorer behöver ofta hantera arbetsrättsliga frågor och personalärenden utan tillräckligt HR-stöd. Boken ger vägledning i hur man kan navigera i dessa utmaningar och skapa tydliga rutiner.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) – För att minska stress och förbättra arbetsmiljön bör rektorer arbeta systematiskt med OSA och prioritera långsiktiga strategier för att stödja medarbetarnas välmående.
Kristina Dellholm arbetar som rektorscoach, utbildare och KBT-terapeut. Hon är examinerad rektor med mångårig erfarenhet som skolledare inom förskolan. I grunden är hon företagssköterska och har en kandidatexamen i pedagogik samt utbildning i grundläggande psykoterapi med inriktning KBT.
Formgivare omslag: Catharina Ekström.
Att vara rektor i förskolan innebär att leda en verksamhet där pedagogik, personalansvar och organisationsutveckling ständigt behöver samspela. Ofta handlar arbetet om att hantera stora personalgrupper, driva förändringsprocesser och skapa hållbara arbetsmiljöer – samtidigt som det pedagogiska uppdraget ska stå i fokus. Det är en roll som kräver strategiskt tänkande, god kommunikationsförmåga och en förmåga att navigera i både dagliga utmaningar och långsiktiga utvecklingsfrågor.
I boken delar författaren med sig av konkreta verktyg och perspektiv som hjälper dig utveckla superstrategier för att stärka ditt ledarskap och göra vardagen mer hanterbar såsom hur du skapar en lärandekultur i personalgruppen, hur du bygger en stabil utvecklingsorganisation där alla processer samverkar, hur du identifierar och förebygger ohälsa samt hanterar svåra personalfrågor och hur samtal kan bli ett verktyg för förändring och samarbete.
Boken ger praktiska strategier för att prioritera, organisera och utveckla verksamheten på ett sätt som gör ditt uppdrag hållbart och meningsfullt. Strategierna kommer att hjälpa både dig själv, din personal och förskolans verksamhet att växa – och därmed barnen.
Mer om vad boken tar upp:
Distribuerat ledarskap och förändringsagenter – Boken beskriver hur förskolerektorer kan använda sig av distribuerat ledarskap och förändringsagenter för att stärka det pedagogiska ledarskapet och skapa en hållbar organisation.
Psykosocial arbetsmiljö och arbetsbelastning – Förskolerektorer möter ofta hög arbetsbelastning och komplexa personalfrågor, vilket kan påverka den psykosociala arbetsmiljön. Här presenteras strategier för att hantera stress, stärka arbetsglädjen och skapa en hållbar arbetsmiljö.
Hälsofrämjande ledarskap och KASAM – Genom att använda den salutogena modellen och KASAM:s tre nyckelprinciper kan rektorer arbeta hälsofrämjande och stärka medarbetarnas förutsättningar att hantera vardagen.
Arbetsrätt och personalansvar – Förskolerektorer behöver ofta hantera arbetsrättsliga frågor och personalärenden utan tillräckligt HR-stöd. Boken ger vägledning i hur man kan navigera i dessa utmaningar och skapa tydliga rutiner.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) – För att minska stress och förbättra arbetsmiljön bör rektorer arbeta systematiskt med OSA och prioritera långsiktiga strategier för att stödja medarbetarnas välmående.
Kristina Dellholm arbetar som rektorscoach, utbildare och KBT-terapeut. Hon är examinerad rektor med mångårig erfarenhet som skolledare inom förskolan. I grunden är hon företagssköterska och har en kandidatexamen i pedagogik samt utbildning i grundläggande psykoterapi med inriktning KBT.
Formgivare omslag: Catharina Ekström.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789177414513
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 152
- Utgivningsdatum: 2025-04-22
- Förlag: Gothia Kompetens AB