bokomslag Sälja krig som margarin
Historia

Sälja krig som margarin

Jan Myrdal

Inbunden

339:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Tillfälligt slut online – klicka på "Bevaka" för att få ett mejl så fort varan går att köpa igen.

  • 207 sidor
  • 2005
Krigskonst

I slutet av 1800-talet sprakade de franska husväggarna av färg och texter som sålde öl, cyklar, tvättmedel, kakao och teaterbiljetter.
Reklamaffischen var det moderna sättet att sälja en vara. I både Tyskland och Frankrike användes affischer för att vinna opinionen för det stora kriget. Affischens budskap nådde de breda folklagren.

I Frankrike engagerades de främsta affischkonstnärerna uppgiften var att sälja krig som man sålde margarin. När Hitler i Mein Kampf sökte förklaringar till det tyska nederlaget i kriget pekade han särskilt på den franska affischkonsten som han fann överlägsen den tyska. Den erfarenheten ledde till att de tyska nazisterna utvecklade sin egen propaganda och affischkonst inför nästa stora krig.

Jan Myrdal har under många har samlat affischer från denna period i Europas historia. Han presenterar sin samling i en utställning på Kungliga biblioteket i höst. I boken Sälja krig som margarin visar Jan Myrdal sina affischer och berättar historien bakom dem, om konstnärerna och hur medvetet de arbetade för att komponera bilder som övertygade. Han beskriver vilken betydelse politiker och generaler tillmätte den politiska affischen som budbärare och propagandaverktyg som ett medel att vinna kriget.
  • Författare: Jan Myrdal
  • Format: Inbunden
  • ISBN: 9789173430814
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 207
  • Utgivningsdatum: 2005-09-01
  • Förlag: Leopard Förlag