249:-
Uppskattad leveranstid 2-6 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Romanen Sedd av Jessie Greengrass i översättning av Andreas Vesterlund.
Det handlar om att bli och vara mamma, om att minnas sin egen mamma, om att jämföra sig med henne. Om rädslan för att inte räcka till, inte nå fram, kanske inte ens känna igen eller älska sitt eget barn.
För vad innebär "att vara sedd"?
En lustig detalj är bilden som blivit bokens omslag. Det är en ruta ur en av världens första filmer, en fyrtiotvå sekunder lång film som visar hur filmkamerans uppfinnare Louis Lumière håller i sin lilla dotter så att hon kan plaska med händerna i en skål med guldfiskar. Det är roligt, hon är förtjust. Under en bråkdel av en sekund tittar hon på sin pappa. Ska vi gissa att hon just då känner sig sedd?
Romanens huvudperson är gravid för andra gången när boken börjar. Hon sitter vid sitt skrivbord och spelar upp Lumiérefilmen på sin dator och samtidigt ser hon sin make leka med deras lilla dotter i trädgården utanför.
Hon slås av en omvälvande tanke - att hon redan kan uppleva separationen:
Det är "som om jag känner henne allt mindre ju mer hon blir sig själv. Det är precis så det ska vara, hon ger sig av medan jag blir kvar, men ändå tror jag att om jag kunde så skulle jag sträcka mig efter henne där hon står, inramad av forsythiabuskens gula blomsterexplosion, och dra henne till mig igen, behålla henne inom synhåll för alltid så att hon aldrig blir något mer än summan av det jag vet om henne."
Kärlek och separation, närhet och avstånd...
Och det handlar om så mycket mer...
Om Bertha Röntgen som förvånat följde sin makes upptäckt av röntgenstrålarna, dessa märkliga strålar som kunde se rätt in i människokroppen. Och om Anna Freud som hjälpte sin pappa Sigmund så till den grad att hon efter hans död blev hans talesperson. Och om tidig kirurgi som förtvivlat kämpade med att försöka rädda både barn och moder vid förlossningar som betraktades som fullständigt omöjliga. Och så handlar det förstås om bröderna Lumière som gjorde de allra första filmerna.
Jessie Greengrass är ett nytt stjärnskott på den engelska litteraturens himmel. Hon tilldelades det prestigefyllda Somerset Maugham-priset redan för sin debutbok. Sedd (originalets titel: Sight) är hennes första roman. Hon hyllas av en enig kritikerkår för Sedd.
Romanen är "unik och fascinerande" (The New Yorker), "makalöst intelligent och sonderande" (Irish Times), skriven med "precision och ärlighet" (Publisher's Weekly). "Greengrass röst är smart och originell" (Elle).
Romanen Sedd av Jessie Greengrass. Översättning Andreas Vesterlund. ISBN 978-91-7742-561-8. Högkvalitetspapper, sydda ark, mjuka pärmar med flikar. 208 sidor.
Det handlar om att bli och vara mamma, om att minnas sin egen mamma, om att jämföra sig med henne. Om rädslan för att inte räcka till, inte nå fram, kanske inte ens känna igen eller älska sitt eget barn.
För vad innebär "att vara sedd"?
En lustig detalj är bilden som blivit bokens omslag. Det är en ruta ur en av världens första filmer, en fyrtiotvå sekunder lång film som visar hur filmkamerans uppfinnare Louis Lumière håller i sin lilla dotter så att hon kan plaska med händerna i en skål med guldfiskar. Det är roligt, hon är förtjust. Under en bråkdel av en sekund tittar hon på sin pappa. Ska vi gissa att hon just då känner sig sedd?
Romanens huvudperson är gravid för andra gången när boken börjar. Hon sitter vid sitt skrivbord och spelar upp Lumiérefilmen på sin dator och samtidigt ser hon sin make leka med deras lilla dotter i trädgården utanför.
Hon slås av en omvälvande tanke - att hon redan kan uppleva separationen:
Det är "som om jag känner henne allt mindre ju mer hon blir sig själv. Det är precis så det ska vara, hon ger sig av medan jag blir kvar, men ändå tror jag att om jag kunde så skulle jag sträcka mig efter henne där hon står, inramad av forsythiabuskens gula blomsterexplosion, och dra henne till mig igen, behålla henne inom synhåll för alltid så att hon aldrig blir något mer än summan av det jag vet om henne."
Kärlek och separation, närhet och avstånd...
Och det handlar om så mycket mer...
Om Bertha Röntgen som förvånat följde sin makes upptäckt av röntgenstrålarna, dessa märkliga strålar som kunde se rätt in i människokroppen. Och om Anna Freud som hjälpte sin pappa Sigmund så till den grad att hon efter hans död blev hans talesperson. Och om tidig kirurgi som förtvivlat kämpade med att försöka rädda både barn och moder vid förlossningar som betraktades som fullständigt omöjliga. Och så handlar det förstås om bröderna Lumière som gjorde de allra första filmerna.
Jessie Greengrass är ett nytt stjärnskott på den engelska litteraturens himmel. Hon tilldelades det prestigefyllda Somerset Maugham-priset redan för sin debutbok. Sedd (originalets titel: Sight) är hennes första roman. Hon hyllas av en enig kritikerkår för Sedd.
Romanen är "unik och fascinerande" (The New Yorker), "makalöst intelligent och sonderande" (Irish Times), skriven med "precision och ärlighet" (Publisher's Weekly). "Greengrass röst är smart och originell" (Elle).
Romanen Sedd av Jessie Greengrass. Översättning Andreas Vesterlund. ISBN 978-91-7742-561-8. Högkvalitetspapper, sydda ark, mjuka pärmar med flikar. 208 sidor.
- Format: Danskband/flex
- ISBN: 9789177425618
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 204
- Utgivningsdatum: 2021-08-13
- Översättare: Andreas Vesterlund
- Förlag: Bakhåll