Skriftbruk i vardagsliv och i sfi-utbildning : En studie av fem kurdiska sfi-studerandes skriftbrukshistoria och skriftpraktiker
Annika Norlund Shaswar
Häftad
469:-
Uppskattad leveranstid 5-10 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Vad har sfi-studerande läst och skrivit tidigare i livet och vad läser och skriver de i dag? Hur ser sambanden ut mellan vad de läser och skriver i sina vardagsliv och inom sfi-utbildningen? Vad har de sfi-studerandes identiteter för betydelse för hur de läser och skriver och för deras lärande? Dessa frågor undersöker Annika Norlund Shaswar i denna avhandling där metoderna är inspirerade av etnografi. Intervjuer och klassrumsobservationer har utförts med fem sfi-studerande kurder. Undersökningen har sin teoretiska utgångspunkt i forskningsfältet New Literacy Studies där läsande och skrivande ses som socialt och kulturellt grundade praktiker. Analyserna visar att deltagarnas identiteter är viktiga när de läser och skriver, både i vardagslivet och i sfi-utbildningen. Om deras identifikation stämmer överens med de identiteter de erbjuds inom sfi-utbildningen ökar chansen att de ska delta aktivt och lära sig på djupet. En central roll har här identiteter knutna till sådant de har läst och skrivit tidigare i livet. Avhandlingen läggs fram vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789188466877
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 387
- Utgivningsdatum: 2014-03-25
- Förlag: Umeå Universitet