Kommande
Samhälle & debatt
Social, kognitiv och kommunikativ utveckling : Om observationsinlärning och imitation hos förskolebarn
Mikael Heimann
Häftad
359:-
Imitation och vår förmåga att lära genom observation utgör ofta förbisedda redskap för inlärning, social utveckling och kulturell överföring. En stor del av vårt lärande sker faktiskt inte via språket utan i stället är imitation och observation de potenta krafterna bakom barns lärande och utveckling.
Redan ett tre månader gammalt barn lär sig genom observation, och imitation och minne kan till exempel kopplas till den tidiga språk- och kommunikationsförmågan. Spädbarnets förmåga att härma är också kopplad till social kompetens. Imitation och observationsförmåga är alltså viktigt för barns utveckling och dessa förmågor formar oss från den allra första början och fortsatt genom livet.
I den här boken presenteras ett utvecklingspsykologisk-pedagogiskt perspektiv med fokus på den sociala, kognitiva och emotionella utvecklingen. Boken ger bland annat en fördjupad förståelse av hur barns minnes- och inlevelseförmåga utvecklas liksom hur deras temperament (personlighet) påverkar inlärningsförmågan.
Redan ett tre månader gammalt barn lär sig genom observation, och imitation och minne kan till exempel kopplas till den tidiga språk- och kommunikationsförmågan. Spädbarnets förmåga att härma är också kopplad till social kompetens. Imitation och observationsförmåga är alltså viktigt för barns utveckling och dessa förmågor formar oss från den allra första början och fortsatt genom livet.
I den här boken presenteras ett utvecklingspsykologisk-pedagogiskt perspektiv med fokus på den sociala, kognitiva och emotionella utvecklingen. Boken ger bland annat en fördjupad förståelse av hur barns minnes- och inlevelseförmåga utvecklas liksom hur deras temperament (personlighet) påverkar inlärningsförmågan.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789151118581
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 160
- Utgivningsdatum: 2025-05-26
- Förlag: Gleerups Utbildning AB