bokomslag Tjänstelogik
Samhälle & debatt

Tjänstelogik

Per Skålén

Häftad

219:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 1-3 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 138 sidor
  • 2016
Vad är tjänstelogik och vad innebär det att leda och analysera företag och andra verksamheter utifrån tjänstelogik? Tjänstelogikens centrala byggstenar - värdesamskapande, värdeskapande, värdeerbjudanden och resursintegrering - introduceras och förklaras. Hur tjänsteinnovation bedrivs utifrån tjänstelogik och hur aktörer samskapar värde i komplexa tjänstesystem beskrivs. Resonemanget exemplifieras med exempel ifrån nya internetbaserade företag som Spotify, traditionella tjänsteföretag som Ikea, industriföretag som Volvo och från offentliga organisationer som Skatteverket.

Tjänstelogik ställs i kontrast till den varulogik som dominerat näringslivet och offentlig förvaltning, men även forskningen om marknadsföring och organisationer. Enligt varulogiken skapas värde internt i organisationer. Tjänstelogiken bygger på antagandet att värde skapas av kunder när de använder varor eller tjänster. Detta förändrar förutsättningarna för tjänsteinnovation och för samarbete mellan organisationer, kunder och andra aktörer. Tjänstelogik vänder sig till chefer och andra praktiker, både i privat och i offentlig sektor, och till universitetsstudenter.
  • Författare: Per Skålén
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789144107608
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 138
  • Utgivningsdatum: 2016-05-18
  • Förlag: Studentlitteratur AB