Psykologi & pedagogik
Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
Ann S Pihlgren
Häftad
369:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.
I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.
I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.
Boken vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.
I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på. Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018
I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.
I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.
Boken vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.
I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på. Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018
- Format: Häftad
- ISBN: 9789127818392
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 201
- Utgivningsdatum: 2017-10-15
- Förlag: Natur & Kultur Akademisk