429:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Lena Olsson-Selg är VD för GOA-koncernen, Sveriges ledande grossist i skor och tillverkare av trätofflor. Efter flera år med stora förluster i toffelfabriken kräver hennes pensionerade bror - de båda syskonen har ärvt halva ägandet var - att förlust ska vändas till vinst inom ett år. Han hotar annars att sälja sin andel, vilket skulle kunna få förödande konsekvenser för GOA och för bygden. Det tvingar Lena att agera. I strid med broderns krav ger hon sin nyanställde assistent Villmer Lek, nyexaminerad civilekonom och tillika allsvensk fotbollsspelare, uppdraget att analysera verksamheten och komma med förslag till förändringar. Under kartläggningen möter Villmer den jämnåriga arbetsledaren Sara Wik, som är ett kreativt energiknippe och en komplex relation uppstår, som får sin dramatiska vändning i slutet av boken. Dessförinnan har släktfejden mellan Lena och hennes bror fått ett oväntat slut, som dock tar en ny vändning i sista kapitlet.
Romanen ger en verklighetstrogen inblick i hur man med rationellt ledarskap kan förändra en ineffektiv verksamhet till att bli blomstrande samtidigt som den är underhållande och spännande. I avslutningen sammanfattas förändringarna och kopplas till aktuell forskning om vad som kännetecknar ekonomiskt starka företag.
Syftet med boken är att visa hur viktigt det är med helhetstänkande och hur olika funktioner i företaget är beroende av varandra för ett bra resultat. Särskilt fokus ligger på sambandet ledarskap-verksamhet-resultaträkning. Boken kan inspirera företagsledningar, ekonomer och andra specialister i företagets organisation till kreativ och rationell företagsutveckling. Den visar samtidigt för ekonomistudenter hur intressant ämnet företagsekonomi är och vilken typ av kunskaper som är nödvändiga för att man ska kunna fylla sin yrkesroll.
Några omdömen:
"Huvudpersonerna griper tag i en. Lösningarna i Vändningen stämmer med mina erfarenheter. Det är sällsynt med en managementbok som är både underhållande och lärorik på det sätt som Vändningen visade sig vara." Christer Fredriksson (VD och affärsområdeschef Nibe Element).
"Du läser en roman och lär dig samtidigt en hel del om praktisk företagsekonomi (utan att tänka på det!). Den är lättläst." Jan Olhager (professor Lunds Tekniska Högskola).
"Jag trodde inte jag skulle kunna sträckläsa en bok om företagsekonomi, men det gjorde jag utan att tänka på det. Nu förstår jag vad företagsekonomi handlar om." Karin Stenmarck (designer och småföretagare).
"Konceptet läroboksroman är attraktivt, ämnet högst relevant. Ju fler som läser boken, desto bättre!" Carl-Henric Nilsson (företagskonsult Kunskapspartner och universitetslektor i Lund).
"Igenkänningsfaktorn är hög, jag kände igen problemområdena från de företag jag varit verksam i. Den ledningsfilosofi som förmedlas är något att aktivt sträva efter." Per Thomas Wall (tidigare VD inom Perstorp- och ABB-koncernerna).
"Varför fick jag inte läsa den här boken under min utbildning? Hela vår ledningsgrupp, och säkert andras också, kan inspireras av att läsa Vändningen." Anna Åhlander (magister i personalvetenskap och personalchef).
"Trots fyra års studier vid ekonomihögskola har jag inte stött på något liknande som Vändningen eller något som överhuvudtaget ger en inblick i hur man driver ett företag i praktiken. Jag tror att många kommer ut i arbetslivet med mycket diffusa föreställningar om vad som verkligen väntar dem. Att få ha tagit del av denna bok borde verkligen underlätta och när företagsekonomin dessutom kombineras med en berättelse som är finurligt uttänkt så blir det en njutning att läsa." Ole Ruhr (civilekonom och IT-chef).
Romanen ger en verklighetstrogen inblick i hur man med rationellt ledarskap kan förändra en ineffektiv verksamhet till att bli blomstrande samtidigt som den är underhållande och spännande. I avslutningen sammanfattas förändringarna och kopplas till aktuell forskning om vad som kännetecknar ekonomiskt starka företag.
Syftet med boken är att visa hur viktigt det är med helhetstänkande och hur olika funktioner i företaget är beroende av varandra för ett bra resultat. Särskilt fokus ligger på sambandet ledarskap-verksamhet-resultaträkning. Boken kan inspirera företagsledningar, ekonomer och andra specialister i företagets organisation till kreativ och rationell företagsutveckling. Den visar samtidigt för ekonomistudenter hur intressant ämnet företagsekonomi är och vilken typ av kunskaper som är nödvändiga för att man ska kunna fylla sin yrkesroll.
Några omdömen:
"Huvudpersonerna griper tag i en. Lösningarna i Vändningen stämmer med mina erfarenheter. Det är sällsynt med en managementbok som är både underhållande och lärorik på det sätt som Vändningen visade sig vara." Christer Fredriksson (VD och affärsområdeschef Nibe Element).
"Du läser en roman och lär dig samtidigt en hel del om praktisk företagsekonomi (utan att tänka på det!). Den är lättläst." Jan Olhager (professor Lunds Tekniska Högskola).
"Jag trodde inte jag skulle kunna sträckläsa en bok om företagsekonomi, men det gjorde jag utan att tänka på det. Nu förstår jag vad företagsekonomi handlar om." Karin Stenmarck (designer och småföretagare).
"Konceptet läroboksroman är attraktivt, ämnet högst relevant. Ju fler som läser boken, desto bättre!" Carl-Henric Nilsson (företagskonsult Kunskapspartner och universitetslektor i Lund).
"Igenkänningsfaktorn är hög, jag kände igen problemområdena från de företag jag varit verksam i. Den ledningsfilosofi som förmedlas är något att aktivt sträva efter." Per Thomas Wall (tidigare VD inom Perstorp- och ABB-koncernerna).
"Varför fick jag inte läsa den här boken under min utbildning? Hela vår ledningsgrupp, och säkert andras också, kan inspireras av att läsa Vändningen." Anna Åhlander (magister i personalvetenskap och personalchef).
"Trots fyra års studier vid ekonomihögskola har jag inte stött på något liknande som Vändningen eller något som överhuvudtaget ger en inblick i hur man driver ett företag i praktiken. Jag tror att många kommer ut i arbetslivet med mycket diffusa föreställningar om vad som verkligen väntar dem. Att få ha tagit del av denna bok borde verkligen underlätta och när företagsekonomin dessutom kombineras med en berättelse som är finurligt uttänkt så blir det en njutning att läsa." Ole Ruhr (civilekonom och IT-chef).
- Format: Häftad
- ISBN: 9789163775697
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 198
- Utgivningsdatum: 2015-03-20
- Förlag: Torsten Hansson