Barnböcker
ZickZack 6 Läsrummet Textsamling, version 2
Pernilla Lundenmark • Anna Modigh • Karin Lönnqvist
Häftad
339:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
I textsamlingen får eleverna möta olika typer av texter, både skönlitteratur och sakprosa. Texterna är tematiskt ordnade - sex teman per årskurs. I årskurs 6 är det följande teman:
Varje tema består av en dikt, tre berättande (skönlitterära) texter och en sakprosatext - en återberättande, beskrivande, förklarande, argumenterande eller instruerande text.
I de berättande texterna får eleverna möta människor från olika tider och skilda delar av världen i texter som belyser olika livsvillkor och identitets- och livsfrågor. I årskurs 6 får eleverna även möta texter på de nordiska grannspråken danska och norska samt läsa om de nationella minoritetsspråken i Sverige (gäller de elever som följer kursplanen i svenska).
Teman och texter kan läsas i vilken ordning som helst, vilket gör det lätt att anpassa arbetet med Läsrummet till undervisningen i andra ämnen.
OBS! Det viktiga är inte att ni hinner arbeta med alla teman eller med alla texter, utan hur ni läser och arbetar med de texter ni väljer ut. För goda resultat är den kvalitativa läsningen av större betydelse än den kvantitativa.
- Med skräckblandad förtjusning
- Kärlek eller vänskap eller både och
- Portaler till andra världar
- En värld värd att värna
- Barns villkor och barns rättigheter
- På tal om språk
Varje tema består av en dikt, tre berättande (skönlitterära) texter och en sakprosatext - en återberättande, beskrivande, förklarande, argumenterande eller instruerande text.
I de berättande texterna får eleverna möta människor från olika tider och skilda delar av världen i texter som belyser olika livsvillkor och identitets- och livsfrågor. I årskurs 6 får eleverna även möta texter på de nordiska grannspråken danska och norska samt läsa om de nationella minoritetsspråken i Sverige (gäller de elever som följer kursplanen i svenska).
Teman och texter kan läsas i vilken ordning som helst, vilket gör det lätt att anpassa arbetet med Läsrummet till undervisningen i andra ämnen.
OBS! Det viktiga är inte att ni hinner arbeta med alla teman eller med alla texter, utan hur ni läser och arbetar med de texter ni väljer ut. För goda resultat är den kvalitativa läsningen av större betydelse än den kvantitativa.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789152358504
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 184
- Utgivningsdatum: 2023-06-20
- Förlag: Sanoma Utbildning