Kärlek med förhinder – en klassisk framgångssaga
– möt Simona Ahrnstedt, drottningen av Romance
Intresset för Romance är större än någonsin och Simona Ahrnstedt är den ohotade drottningen av en styvmoderligt behandlad genre. Berättelserna om aktiva kvinnor som tillåts leva, ta plats och njuta ostraffat är kontroversiella i all sin lycka, och de står i bjärt kontrast till de otaliga destruktiva kvinnoskildringar vi långt mer obetänkt konsumerar. Med två romantrilogier bakom sig är Simona Ahrnstedt en väletablerad företrädare för sin genre och en passionerad försvarare av kvinnors rätt till lättsam och kravlös läsning. Nu kommer hennes nya bok.
Simona Ahrnstedt nya bok Allt eller inget utspelar sig i reklamvärlden och skildrar moderna kvinnor, het passion och omvärldens alla krav, som många gånger kan vara svåra att leva upp till.
- Jag är oerhört nöjd med min senaste bok som handlar om bland annat feminism, kroppspositivism och sexism. Den är roligast hittills av de böcker jag har skrivit. Efter att ha avslutat en bok som var oerhört tung att skriva kände jag för något lättsammare och mer underhållande än tidigare, säger Simona Ahrnstedt och skrattar.
Hon syftar på sin senaste bok En enda risk som utspelar sig i Norrbotten och handlar om kärlek utan tillit. Det är den tredje och sista delen i Simona Ahrnstedts framgångsrika samtidsserie som spänner över tre skilda världar; finansbranschen, biståndsvärlden och media; med den förhindrade kärleken som klassisk gemensam nämnare. Trilogin har sålts till 15 länder, däribland till USA; en bedrift för vilken författare som helst och inte minst inom Romance som är USA:s i särklass största genre och utöver Simona Ahrnstedt nästan helt saknar utländska representanter.
Omättligt begär
Två personer möts medan livet pågår omkring dem. Urverket Stolthet och fördom står sig ännu och varianterna på detta litterära grepp tycks oändliga, begäret omättligt. Och trots att denna genre säljer så bra att den ekonomiskt bär upp den smalare finkulturen, har den själv aldrig stått särskilt högt i status; varken hos kritikerkåren eller publiken. Detta till trots har läsandet fortsatt att öka och just nu är intresset för Romance större än någonsin med flera nya romanceförlag som startar upp i Sverige under hösten.
– Det finns ett slentrianmässigt förakt för litteratur som framförallt engagerar kvinnliga läsare. Det här är berättelser om kvinnor som läses, skrivs och diskuteras av kvinnor över hela världen; mammor, döttrar, fastrar och farmödrar. Av unga kvinnor och av mycket livserfarna kvinnor. Och enstaka män. De berättar alltså något om vad många kvinnor funderar över; vilka frågor de brottas med. Varifrån kommer inställningen att det inte är viktigt eller intressant, att det är ytligt? Frågar sig Simona Ahrnstedt i en tidigare intervju i SVT.
Allt om min mamma
Huvudkaraktären Lexia i Allt eller inget är en ”duktig flicka” som har det mesta under kontroll, men som inte riktigt passar in. Hon möter den hårde och hänsynslöse Adam, även han en outsider i sin värld. Prestation och utanförskap är återkommande teman i Simonas böcker.
– Mina böcker präglas alltid av någon form av personlig utveckling. Det som är nytt från en bok till en annan är framförallt miljön. Karaktärerna bär alltid vissa drag av mig själv och berör på något sätt komplicerade moderrelationer. Ibland tänker jag att alla mina böcker är ett sätt att bearbeta min egen relation till min mamma.
Simona Ahrnstedt valde tidigt bort juristlinjen till förmån för psykologstudier – något som inte applåderades av den konservativa modern. I det tjeckoslovakiska hemmet värderades finkulturen högt och planerna för dottern innefattade inte något så ytligt som personliga relationer; varken som föremål för professionell analys eller litterära skildringar. Trots detta vågade Simona Ahrnstedt ta detta lustfyllda karriärsteg. Och åren som psykolog visade sig senare vara matnyttiga för det skapandet och framställandet av komplexa karaktärer och fängslande relationsutmaningar; som i boken En enda hemlighetdär en av utmaningarna låg i att framställa en ohygglig brottsling som en sympatisk karaktär.
– Jag kan inte nog betona nyttan från mina år som psykolog, säger Simona Ahrnstedt.
Relationer i fin- och fulkulturen
Kärlek med förhinder, kvinnlig vänskap, erotik. Den stora framgången för exempelvis Elena Ferrante, Lena Anderson och Geir Gulliksen påvisar ett stort intresse för relationsbetraktelser, men Romance-litteraturen fortsätter att stå vid sidan av.
– Jag kan inte svara på varför det är så. Dessa författare skildrar destruktiv kvinnlig vänskap, olycklig kärlek och erotiska situationer med en mans blick, men kanske har berättelserna framförallt gemensamt att personerna inte får varandra i slutet. I mina böcker tillåts kvinnor leva, ha sunda vänskapsrelationer, njuta på lika villkor och välja män som gör dem lyckliga – utan att bestraffas för det. Det kan verka banalt, men om vi tittar omkring oss är det långt ifrån en självklarhet, varken i verkligheten eller i litteraturen. Och det gör något med oss att ständigt översköljas med berättelser om passiva kvinnor som skildras som objekt och offer; som far illa och dör. Dagens Romance skildrar aktiva, lyckliga kvinnor som det slutar väl för. I mina ögon är det en feministisk välgärning bara att skildra ett sådant perspektiv, säger Simona Ahrnstedt.