"Hjortronmyren" av Ulrika Lagerlöf

– Förhandsläsarna har tyckt till! Betyg: 4,1/5

För några veckor sedan utsågs fyra medlemmar i Akademibokhandelns Vänner till förhandsläsare av boken "Hjortronmyren" av Ulrika Lagerlöf. Förhandsläsarna har sedan dess läst boken, skrivit recensioner och delat ut ett betyg på en skala mellan 1 och 5.

Börje 4+/5

"Känslorna efter att ha läst den är värme, godhet och hopp!"

Letar du en bok med mycket fakta om skogsfrågor och vass kritik mot hur vi hanterat samerna i Sverige – då ska du leta vidare! Vill du däremot läsa en bok med mycket värme och kärlek instoppat i en trovärdig släkthistoria som utspelar sig genom flera generationer, omgärdad av samernas kamp för sin identitet parad med aktuella skogs-och miljöfrågor – då har du hittat rätt bok! Hjortronmyren berättar på ett varmt sätt om våra tidigare generationers kamp för överlevnad i Västerbottens inland. Kvinnornas situation i en fördomsfull och moraliskt sträng miljö, där fattigdomen ständigt låg på lur beskrivs på ett insiktsfullt sätt. Verkligheten - som många gånger måste ha varit grym för kvinnorna - beskrivs i boken även med de goda och kärleksfulla ögonblick som trots allt fanns i människornas liv! Känslorna efter att ha läst den är värme, godhet och hopp!

Tomas 5/5

"Gillar du historiska romaner och vill förflyttas till skogshuggarnas bistra värld på 30-talet så rekommenderar jag starkt denna bok."

Vi följer en skogshuggarkocka på 30-talet och en kommunikatör från ett skogsbolag i nutid. Båda berättelserna utspelar sig i en liten by i Västerbotten och har ett driv som gör att man längtar till nästa lässtund. Kockan Siv växer med sin till synes ganska hopplösa uppgift att sätta mat på bordet till 10 hungriga skogshuggare i en enslig koja mitt i vintern. Kommunikatören Eva märker snart att uppgiften hon åkte dit för kanske inte var så enkel som hon först trodde. Snart förstår man att Siv och Eva hänger ihop, Eva har en historia i Västerbotten och mycket blandade känslor för platsen.

På något sätt förankrar historien i nutid den på 30-talet och gör den extra verklig och närvarande. Berättelserna kännetecknas av bra personbeskrivningar, trovärdiga kärlekshistorier och inte minst spänning, både nu och då. Gillar du historiska romaner och vill förflyttas till skogshuggarnas bistra värld på 30-talet så rekommenderar jag starkt denna bok.

Liselott 3/5

"Stundtals en riktig bladvändare med ett klart språk utan långrandiga utvikningar."

Dåtid och nutid löper parallellt genom romanen där två kvinnors upplevelser står i centrum. Förankringen och känslan av hemhörighet i skogen genomsyrar romanen.

Åren före andra världskriget tvingas Siv ta arbeta som kocka för att försörja sin familj. I en timmerkoja ute i skogen hushållar hon för tio timmermän. Motsträvigt inser hon att hon trivs. En av timmermännen skadas och som ersättare kommer skogssamen Nilas. Passionen dem emellan leder till hemliga möten och Siv blir gravid. För att inte stå med skammen inför föräldrar och byn söker hon upp John, en av männen i skogshuggarlaget som hon vet är förälskad i henne och de gifter sig.

Parallellt med detta får vi följa Eva i nutid. I arbetet tvingas hon av ”någon jävla mediekris om en avverkning” tillbaka till sin barndomstrakt, som representant för ett skogsbolag. Mycket händer på kort tid och hon inser att det är här i Västerbottens inland hon hör hemma.  Roman avslutas när generationer möts, hemligheter avslöjas och nytt hopp föds.

Lättläst med en trovärdig intrig om än något förutsägbar. Stundtals en riktig bladvändare med ett klart språk utan långrandiga utvikningar. Karaktärerna skildras kanske inte så djuplodande, de är och beter sig som förväntat.  Likt en feelgood roman, men vad gör det, behövs då och då i denna mörka tid.

Romanen kommer inte sätta några djupare spår i min tankevärld men jag ser fram emot att läsa kommande delar av romansviten Timmerfolk.

Anna 4/5

"Jag ser verkligen fram emot att få läsa kommande böcker!"

Jag har läst den historiska romanen Hjortronmyren av Ulrika Lagerlöf och ger den omdömet 4.

För en sörlänning som mig har det varit mycket spännande att få sätta sig in i hur en kvinna levde på 1930-talet strax före krigets utbrott i norra Sverige där skogsindustrin var på frammarsch, hur synen på samerna var bland nybyggarna samt hur staten och skogsherrarna exploaterade den mark som samerna genom generationer förvaltat och bevarat.

Ulrika Lagerlöf har på ett informativt sätt bl. a. tagit upp hur livet för skogssamerna tedde sig och  hur svårt det blev för dem att överleva när nya levnadsvillkor plötsligt gällde, vilket utgjorde startskottet för samernas kamp om att få göra sin röst hörd, det som sedan ledde till sametinget! Hon har också genom levande beskrivningar skildrat hur svenskarna fick arbeta hårt ute i skogarna genom att arbeta i lag, bo i skogshuggarkojor under hårda förhållanden och hur man i försök att förbättra livsvillkoren för männen skickade ut en kocka att ta hand om dem och laga deras mat.

Ulrika Lagerlöf beskriver också hur svårt det var för en kvinna att få välja sin kärlek, om denne var same. Hon har också på ett skickligt sätt knutit ihop dåtiden med nutiden genom att skildra dagens motsättningar i de norrländska skogarna där miljörättsaktivister strider mot markägarnas skövling/avverkning av skogarna. Förr liksom nu ställs olika intressen mot varandra; vad är rätt och vad är fel…

Jag har aldrig tidigare fått möjlighet att läsa en skönlitterär bok om samernas kamp, än mindre ur ett kvinnoperspektiv! Jag ser verkligen fram emot att få läsa kommande böcker!