Psykologi & pedagogik
Att undervisa på högstadiet och gymnasiet : en handbok för lärare
Jenny Edvardsson
Häftad
509:-
Uppskattad leveranstid 2-4 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Verktyg och strategier för att förbättra undervisningen och skapa en positiv lärmiljö för alla elever.
Att undervisa på högstadiet och gymnasiet är en oumbärlig handbok för alla lärare som vill fördjupa sin undervisningsmetodik. Boken täcker viktiga områden såsom lärarens roll, planering av undervisning, hur man skapar inkluderande klassrum och hur man främjar både språklig och ämnesmässig utveckling.
Hur kan du som lärare påverka elevernas lärande genom ditt ledarskap och undervisningssätt? Vilka kompetenser behöver du och hur skapar du ett hållbart lärande där värdegrunden tar plats i samtliga ämnen och där alla elever kan delta och utveckla både språk- och ämneskunskaper?
Denna bok fokuserar på undervisning. Författaren tar avstamp i lärarrollen och lyfter fram olika perspektiv på undervisningen – det didaktiska, det inkluderande samt ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv. Dessutom visar hon hur värdegrundsuppdraget kan vävas in i undervisningen, till exempel genom skönlitteratur.
Med praktiska exempel och frågor för reflektion erbjuder denna bok verktyg och strategier för att förbättra undervisningen och skapa en positiv lärmiljö för alla elever. Perfekt för lärarlag som strävar efter att utvecklas tillsammans och för den individuella läraren som vill vässa sina färdigheter. Författaren varvar teori med konkreta exempel och varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor för ett kollegialt lärande eller egen reflektion.
Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia för högstadiet och gymnasiet samt i svenska som andraspråk. Hon är i dag doktorand inom pedagogiskt arbete och lärarutbildare vid Högskolan Kristianstad. Hennes forskning handlar om hur skönlitteratur kan användas som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen. Jenny har gett ut flera böcker.
Att undervisa på högstadiet och gymnasiet är en oumbärlig handbok för alla lärare som vill fördjupa sin undervisningsmetodik. Boken täcker viktiga områden såsom lärarens roll, planering av undervisning, hur man skapar inkluderande klassrum och hur man främjar både språklig och ämnesmässig utveckling.
Hur kan du som lärare påverka elevernas lärande genom ditt ledarskap och undervisningssätt? Vilka kompetenser behöver du och hur skapar du ett hållbart lärande där värdegrunden tar plats i samtliga ämnen och där alla elever kan delta och utveckla både språk- och ämneskunskaper?
Denna bok fokuserar på undervisning. Författaren tar avstamp i lärarrollen och lyfter fram olika perspektiv på undervisningen – det didaktiska, det inkluderande samt ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv. Dessutom visar hon hur värdegrundsuppdraget kan vävas in i undervisningen, till exempel genom skönlitteratur.
Med praktiska exempel och frågor för reflektion erbjuder denna bok verktyg och strategier för att förbättra undervisningen och skapa en positiv lärmiljö för alla elever. Perfekt för lärarlag som strävar efter att utvecklas tillsammans och för den individuella läraren som vill vässa sina färdigheter. Författaren varvar teori med konkreta exempel och varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor för ett kollegialt lärande eller egen reflektion.
Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia för högstadiet och gymnasiet samt i svenska som andraspråk. Hon är i dag doktorand inom pedagogiskt arbete och lärarutbildare vid Högskolan Kristianstad. Hennes forskning handlar om hur skönlitteratur kan användas som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen. Jenny har gett ut flera böcker.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789177414063
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 103
- Utgivningsdatum: 2024-09-24
- Förlag: Gothia Kompetens AB