Kommande
389:-
Idag lever vi i en komplex och snabbt föränderlig värld. Mängder av information sköljer över oss i ett ständigt flöde, och detta flöde ser väldigt olika ut. Samtidigt ska skolan förbereda alla elever för ett aktivt deltagande i ett demokratiskt samhälle.
Demokratilärande handlar om att förstå det komplexa i en osäker omvärld och förmå hantera när omvärlden kryper in i våra klassrum och liv. Skolan ska hjälpa eleverna att utveckla och stärka de filter som krävs för att kunna genomskåda det som inte är sant och tillförlitligt, men också stärka elevens tilltro till sig själv och sin identitet. Allt det som pockar på i dagens samhälle kräver att vi behöver vara väl förberedda på att bemöta tvivel, konspirationsteorier, falska nyheter och olika syn på världen.
Boken lyfter teman som källtillit, bekräftelsebias, skolans juridifiering samt demokratins utmaningar och möjligheter. Med praktiken i fokus presenteras handfasta evidensbaserade strategier och verktyg som kan främja elevers demokratilärande. Detta exemplifieras genom olika metoder som utgår från ett elevaktivt klassrum. Det här är en bok för alla lärare som vill skapa ett öppet klassrumsklimat där eleverna känner sig delaktiga och engagerade.
Författare
Anna Klockar och Mia Vestman
Anna och Mia är legitimerade lärare och skolutvecklare med lång erfarenhet av undervisning, organisation och ledarskap. En röd tråd i deras arbete är att skapa ramar för ett hållbart och tryggt lärarskap. Demokrati, resiliens och kommunikation är viktiga delar i detta arbete.
Innehåll
1. Inledning
2. Skolan och omvärlden
3. Utmaningar - vad står skolan inför
4. Vårt tillsammansarbete
5. Jag har i alla fall ryggen fri - perspektiv på juridifiering
6. Strategier för vårt arbete i klassrummet
7. Övningar och metoder
8. Avslutande resonemang
- Format: Häftad
- ISBN: 9789198857689
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 136
- Utgivningsdatum: 2025-01-22
- Förlag: Lärarförlaget