Psykologi & pedagogik
Vårdnadshavare i förskolan : förtroendefulla relationer för professionellt samarbete
Karin Alnervik • Charlotte Öhman • Susanna Anderstaf • Kristina Wennefors
Häftad
399:-
Uppskattad leveranstid 1-3 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
- förtroendefulla relationer för professionellt samarbete
Hur vi bemöter vårdnadshavare har betydelse för barns trivsel, utveckling och lärande. Men det kan krävas både kreativitet, mod och flexibilitet för att utveckla förtroendefulla relationer med alla vårdnadshavare.
Den här boken betonar värdet av ett respektfullt förhållningssätt och författarna delar med sig av både egna och andras erfarenheter av att samarbeta med vårdnadshavare. Du får kunskap om samtalets betydelse, om fungerande förhållningssätt när kultur- och språkbakgrund skiljer sig åt och om hur projekterande arbetssätt kan relateras till vårdnadshavare.
"När värderingar krockar och utmanas behöver vi i förskolan ha ett relationskapital till varje familj, där orden tillit och tillhörighet är centrala."
Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.
Betyg 5 briljant
"Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna, ibland måste vi hitta andra lösningar än de som normalt är våra rutiner. Ämnet är aktuellt, en värdefull bok för alla som tillsammans vill utveckla och fördjupa detta viktiga samarbete."
BTJ-häftet nr 23, 2024.
Författare
Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman är förskollärare med lång erfarenhet av pedagogiskt arbete. Numera är de verksamma vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.
Innehåll
1. Historisk tillbakablick
2. Projekterande arbetssätt i samarbete med vårdnadshavare
3. Förskollärares möten med flerspråkiga barn och familjer
4. Att bygga förtroende med olikhet som grund
5. Samtalets betydelse för kommunikation och relationer
6. Att relatera beprövad erfarenhet till aktuell forskning
Epilog
Referenser
Hur vi bemöter vårdnadshavare har betydelse för barns trivsel, utveckling och lärande. Men det kan krävas både kreativitet, mod och flexibilitet för att utveckla förtroendefulla relationer med alla vårdnadshavare.
Den här boken betonar värdet av ett respektfullt förhållningssätt och författarna delar med sig av både egna och andras erfarenheter av att samarbeta med vårdnadshavare. Du får kunskap om samtalets betydelse, om fungerande förhållningssätt när kultur- och språkbakgrund skiljer sig åt och om hur projekterande arbetssätt kan relateras till vårdnadshavare.
"När värderingar krockar och utmanas behöver vi i förskolan ha ett relationskapital till varje familj, där orden tillit och tillhörighet är centrala."
Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.
Betyg 5 briljant
"Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna, ibland måste vi hitta andra lösningar än de som normalt är våra rutiner. Ämnet är aktuellt, en värdefull bok för alla som tillsammans vill utveckla och fördjupa detta viktiga samarbete."
BTJ-häftet nr 23, 2024.
Författare
Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman är förskollärare med lång erfarenhet av pedagogiskt arbete. Numera är de verksamma vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.
Innehåll
1. Historisk tillbakablick
2. Projekterande arbetssätt i samarbete med vårdnadshavare
3. Förskollärares möten med flerspråkiga barn och familjer
4. Att bygga förtroende med olikhet som grund
5. Samtalets betydelse för kommunikation och relationer
6. Att relatera beprövad erfarenhet till aktuell forskning
Epilog
Referenser
- Format: Häftad
- ISBN: 9789198857610
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 136
- Utgivningsdatum: 2024-10-09
- Förlag: Lärarförlaget