Psykologi & pedagogik
Didaktikens språk : om skolundervisningens mål, innehåll och form
Andreas Nordin • Michael Uljens
Häftad
469:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Det finns mycket som förenar lärares arbete, oavsett ämnesområde och nivå i utbildningssystemet. Principiella frågor om hur elever kan utmanas och stimuleras till utveckling och lärande, liksom övergripande frågor om skolans syfte och mål, är något som alla lärare reflekterar över. Lärare behöver därför ett gemensamt språk som möjliggör samtal och reflektion.
I den här boken samlas bidrag från olika didaktiska traditioner kring gemensamma frågor om skolundervisningens mål, innehåll och form. Syftet med boken är att ge blivande och yrkesverksamma lärare en fördjupad förståelse för hur dessa didaktiska frågor förstås och hanteras inom olika traditioner och hur de kan användas som utgångspunkt för lärares handlande i klassrummet. En sådan förståelse kan bidra till utvecklandet av såväl ett eget som ett gemensamt didaktiskt språk.
Didaktikens språk – om skolundervisningens mål, innehåll och form sammanför allmändidaktiska, skoldidaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv och ger på så sätt en bred bild av lärares didaktiska arbete. Den innehåller bland annat kapitel om skolans demokratiuppdrag, hur man som lärare kan arbeta med att utveckla elevers ämnesspråk och hur läroplanen kan fungera som ett arbetsredskap för lärare i deras dagliga arbete.
Bokens redaktörer är Andreas Nordin, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet, och Michael Uljens, professor i pedagogik vid Åbo Akademi i Vasa.
Innehållsförteckning:
Introduktion
Andreas Nordin & Michael Uljens
DEL 1, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS MÅL
1. Didaktik – att utbilda demokratiska medborgare, Ninni Wahlström
2. Icke-affirmativ didaktik för skolan, Michael Uljens & Andreas Nordin
DEL 2, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS INNEHÅLL
3. Ämnesöverskridande arbete för integrering av skolämnens kunskaps- och demokratiuppdrag, Mats Lindahl, Ulrika Bossér & Katarina Schenker
4. Att utveckla matematisk litteracitet, Jeppe Skott & Hanna Palmér
5. Kunskapsutveckling genom ämnesspråk, Kristina Danielsson & Ewa Bergh Nestlog
6. Språkpraktiker som didaktiskt kontrakt i skolämnet engelska, Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund & Pia Sundqvist
7. Språk- och kunskapsutvecklande arbete i språkligt heterogena klassrum, Päivi Juvonen & Jenny Uddling
8. När undervisning och lek flätas samman – matematikdidaktik för de yngre åldrarna, Hanna Palmér & Camilla Björklund
DEL 3, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS FORM
9. Den didaktiska relationen, Liselotte Eek-Karlsson
10. Autenticitet och lärande erfarenheter, Angela Marx Åberg
11. Digitaliserad reflektion kring lärares agerande i klassrumsinteraktion, Annaliina Gynne, Maria Larsson & Olcay Sert
12. Didaktiskt utvecklingsarbete i samverkan, Ewa Bergh Nestlog & Henrik Nilsson
13. Lärares läroplansarbete och didaktiska repertoarer, Daniel Sundberg
---
Medförfattare till boken är:
Ewa Bergh Nestlog är professor i svenska språket med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Ulrika Bossér är lektor i pedagogik
I den här boken samlas bidrag från olika didaktiska traditioner kring gemensamma frågor om skolundervisningens mål, innehåll och form. Syftet med boken är att ge blivande och yrkesverksamma lärare en fördjupad förståelse för hur dessa didaktiska frågor förstås och hanteras inom olika traditioner och hur de kan användas som utgångspunkt för lärares handlande i klassrummet. En sådan förståelse kan bidra till utvecklandet av såväl ett eget som ett gemensamt didaktiskt språk.
Didaktikens språk – om skolundervisningens mål, innehåll och form sammanför allmändidaktiska, skoldidaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv och ger på så sätt en bred bild av lärares didaktiska arbete. Den innehåller bland annat kapitel om skolans demokratiuppdrag, hur man som lärare kan arbeta med att utveckla elevers ämnesspråk och hur läroplanen kan fungera som ett arbetsredskap för lärare i deras dagliga arbete.
Bokens redaktörer är Andreas Nordin, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet, och Michael Uljens, professor i pedagogik vid Åbo Akademi i Vasa.
Innehållsförteckning:
Introduktion
Andreas Nordin & Michael Uljens
DEL 1, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS MÅL
1. Didaktik – att utbilda demokratiska medborgare, Ninni Wahlström
2. Icke-affirmativ didaktik för skolan, Michael Uljens & Andreas Nordin
DEL 2, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS INNEHÅLL
3. Ämnesöverskridande arbete för integrering av skolämnens kunskaps- och demokratiuppdrag, Mats Lindahl, Ulrika Bossér & Katarina Schenker
4. Att utveckla matematisk litteracitet, Jeppe Skott & Hanna Palmér
5. Kunskapsutveckling genom ämnesspråk, Kristina Danielsson & Ewa Bergh Nestlog
6. Språkpraktiker som didaktiskt kontrakt i skolämnet engelska, Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund & Pia Sundqvist
7. Språk- och kunskapsutvecklande arbete i språkligt heterogena klassrum, Päivi Juvonen & Jenny Uddling
8. När undervisning och lek flätas samman – matematikdidaktik för de yngre åldrarna, Hanna Palmér & Camilla Björklund
DEL 3, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS FORM
9. Den didaktiska relationen, Liselotte Eek-Karlsson
10. Autenticitet och lärande erfarenheter, Angela Marx Åberg
11. Digitaliserad reflektion kring lärares agerande i klassrumsinteraktion, Annaliina Gynne, Maria Larsson & Olcay Sert
12. Didaktiskt utvecklingsarbete i samverkan, Ewa Bergh Nestlog & Henrik Nilsson
13. Lärares läroplansarbete och didaktiska repertoarer, Daniel Sundberg
---
Medförfattare till boken är:
Ewa Bergh Nestlog är professor i svenska språket med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Ulrika Bossér är lektor i pedagogik
- Format: Häftad
- ISBN: 9789151105482
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 208
- Utgivningsdatum: 2022-04-29
- Förlag: Gleerups Utbildning AB