bokomslag Educare 2011:3 : tema: Tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska i mångkulturella storstadsskolor
Psykologi & pedagogik

Educare 2011:3 : tema: Tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska i mångkulturella storstadsskolor

Lotta Bergman Ingegerd Ericsson

Häftad

269:-

Funktionen begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge).

Uppskattad leveranstid 7-12 arbetsdagar

Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-

  • 282 sidor
  • 2018
Föreliggande temanummer i EDUCARE - Tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska och mångkulturella storstadsskolor - är huvudresultatet av de studier som genomförts inom forskningsprojektet "Olika modeller för tvåspråkig undervisning på arabiska och svenska - förutsättningar och konsekvenser" som finansierats av UVK, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. I media- och samhällsdebatten, inte minst den partipolitiska, finns en stark oro för att svenska elever, i internationell jämförelse, inte håller samma kunskapsmässiga standard som tidigare. Elever med annat modersmål än svenska är överrepresenterade bland elever som inte når målen i grundskolan. Andelen elever som inte uppnår behörighet för nationella program i gymnasiet är dubbelt så hög bland dessa elever som genomsnittet (Skolverket, 2004). Med låga betyg i grundskolan är inträdet till gymnasiet stängt och risken för arbetslöshet och utanförskap ökar. Ungdomar med migrationsbakgrund är de som drabbas hårdast av en sviktande arbetsmarknad. Att elever med annat modersmål uppvisar sämre skolprestationer än elever som talar majoritetsspråket har också visats i internationella studier (t.ex. OECD/PISA, 2004, 2010). Bilden är entydig även om smärre skillnader mellan länderna kan iakttas.
  • Författare: Lotta Bergman, Ingegerd Ericsson
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789171044228
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 282
  • Utgivningsdatum: 2018-02-28
  • Förlag: Malmö högskola