Psykologi & pedagogik
Elevinflytande i Lomma kommuns skolor (skolår 7-9) : sammanställning av empiriskt material insamlat genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och rektorer vid två olika skolor juni månad 2005
Susanna Johansson
Häftad
259:-
Uppskattad leveranstid 5-10 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Föreliggande rapport handlar om demokrati, delaktighet och inflytande i två av Lomma kommuns grundskolor. Elevers rättigheter till inflytande finns föreskrivet i barnkonventionen, skollagen, kommunala styrdokument, samt i enskilda skolors lokala arbetsplaner. Rapporten belyser hur dessa förverkligas i skolans vardag. Vad innebär elevinflytande? Hur gestaltas elevinflytandet, formellt och informellt? Hur upplever elever möjligheterna till delaktighet i undervisningen? Skiljer sig förhållningssättet till elevinflytande mellan olika lärare och rektorer? Detta är frågor som diskuterats med elevgrupper, lärargrupper samt med skolornas rektorer. Resultaten från samtalen visar på svårigheterna med att uppnå ett reellt elevinflytande. Hur skall man då gå vidare i riktning mot målen?
- Format: Häftad
- ISBN: 9789172672017
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 120
- Utgivningsdatum: 2001-01-01
- Förlag: Lunds universitet, Media-Tryck