Psykologi & pedagogik
Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare
Anne-Li Lindgren (red) • Niklas Pramling (red) • Roger Säljö (red)
Häftad
549:-
Uppskattad leveranstid 1-2 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Andra format:
- Häftad 499:- (489:-)
Nästan alla barn i Sverige deltar i någon form av förskoleverksamhet. Därmed är förskolan en central del i samhället. Förskolan ska erbjuda aktiviteter och innehåll där barn, med olika bakgrund och intressen, ska utvecklas enskilt och i grupp.
Förskolan och barns utveckling ger en rik bild av barns utveckling och lärande inom ramen för förskolan, och hur utvecklingen av denna institution sett ut. I historiska och samtida perspektiv tematiserar kapitlen frågor om bland annat förskolans pedagogiska tradition, barns lek och socialisation, flerspråkighet, digitala redskap, estetiska uttrycksformer, dokumentation och likvärdighet. Boken är indelad i fyra sektioner:
* Förskolans uppkomst, styrning och pedagogiska ursprung
* Barns utveckling ur olika vetenskapliga perspektiv
* Undervisning och lärande i lek- och temabaserad verksamhet
* Uppföljning och utveckling i förskolan
I den nya upplagan av boken har innehållet uppdaterats och ett nytt kapitel om lekresponsiv undervisning har tillkommit.
Boken är i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men kan även användas i fortbildning av verksamma förskollärare och läsas av andra som är intresserade av barns utveckling och förskola.
Bokens författare representerar många universitet och högskolor. Redaktörer är Anne-Li Lindgren, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet, Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Roger Säljö, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Förskolan och barns utveckling ger en rik bild av barns utveckling och lärande inom ramen för förskolan, och hur utvecklingen av denna institution sett ut. I historiska och samtida perspektiv tematiserar kapitlen frågor om bland annat förskolans pedagogiska tradition, barns lek och socialisation, flerspråkighet, digitala redskap, estetiska uttrycksformer, dokumentation och likvärdighet. Boken är indelad i fyra sektioner:
* Förskolans uppkomst, styrning och pedagogiska ursprung
* Barns utveckling ur olika vetenskapliga perspektiv
* Undervisning och lärande i lek- och temabaserad verksamhet
* Uppföljning och utveckling i förskolan
I den nya upplagan av boken har innehållet uppdaterats och ett nytt kapitel om lekresponsiv undervisning har tillkommit.
Boken är i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men kan även användas i fortbildning av verksamma förskollärare och läsas av andra som är intresserade av barns utveckling och förskola.
Bokens författare representerar många universitet och högskolor. Redaktörer är Anne-Li Lindgren, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet, Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Roger Säljö, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789151103419
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 308
- Utgivningsdatum: 2020-06-22
- Förlag: Gleerups Utbildning AB