Ny
Psykologi & pedagogik
Förskolans uppdrag i fokus : Reflektion som grund till utveckling
Erika Wallin • Pernilla Thor
Häftad
539:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Säkerställ gemensamt ansvar för förskolans utbildning.
Hur kan vi säkerställa att arbetet i förskolan utgår från läroplanens mål och att vi tillsammans tar ansvar för förskolans utbildning? För att förstå och tillämpa läroplanens intentioner krävs både teoretisk kunskap och tid för reflektion. Till hjälp finns den här boken, Förskolans uppdrag i fokus – reflektion som grund till utveckling, som fördjupar sig i förskolans systematiska kvalitetsarbete och hur det kopplas både till vardagsutmaningar och långsiktig utveckling.
Boken ger dig konkreta verktyg genom tolv kapitel – alla utformade kring centrala teman i förskolans läroplan – som stöd i att skapa en mer reflekterande förskolekultur. Boken går igenom centrala begrepp som utveckling, omsorg, lek och undervisning, och knyter dessa till praktiska övningar och case från verkligheten. Med fokus på att skapa en hållbar reflektionskultur och förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt ger boken förskolans pedagoger stöd i att tillämpa beprövad erfarenhet.
Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor och workshops som hjälper arbetslaget att omsätta teorierna till handling. Genom att reflektera både individuellt och gemensamt utvecklar ni ert förhållningssätt, och stärker kvaliteten i undervisningen och omsorgen.
Erika Wallin och Pernilla Thor är förskollärare och utvecklingsledare inom förskolan och har mångårig erfarenhet av att stötta pedagoger i deras arbete med att omsätta läroplanens mål till handling.
Formgivare: Anna Hild.
Hur kan vi säkerställa att arbetet i förskolan utgår från läroplanens mål och att vi tillsammans tar ansvar för förskolans utbildning? För att förstå och tillämpa läroplanens intentioner krävs både teoretisk kunskap och tid för reflektion. Till hjälp finns den här boken, Förskolans uppdrag i fokus – reflektion som grund till utveckling, som fördjupar sig i förskolans systematiska kvalitetsarbete och hur det kopplas både till vardagsutmaningar och långsiktig utveckling.
Boken ger dig konkreta verktyg genom tolv kapitel – alla utformade kring centrala teman i förskolans läroplan – som stöd i att skapa en mer reflekterande förskolekultur. Boken går igenom centrala begrepp som utveckling, omsorg, lek och undervisning, och knyter dessa till praktiska övningar och case från verkligheten. Med fokus på att skapa en hållbar reflektionskultur och förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt ger boken förskolans pedagoger stöd i att tillämpa beprövad erfarenhet.
Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor och workshops som hjälper arbetslaget att omsätta teorierna till handling. Genom att reflektera både individuellt och gemensamt utvecklar ni ert förhållningssätt, och stärker kvaliteten i undervisningen och omsorgen.
Erika Wallin och Pernilla Thor är förskollärare och utvecklingsledare inom förskolan och har mångårig erfarenhet av att stötta pedagoger i deras arbete med att omsätta läroplanens mål till handling.
Formgivare: Anna Hild.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789177414964
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 152
- Utgivningsdatum: 2024-12-17
- Förlag: Gothia Kompetens AB