419:-
Uppskattad leveranstid 2-5 arbetsdagar
Fri frakt för medlemmar vid köp för minst 249:-
Svenska skolresultat visar en nedåtgående trend över tid. I debatten cirkulerar otaliga förklaringar, och skolans personal engageras i en mängd satsningar för att vända utvecklingen. Men satsar man på rätt saker? Och vad förklarar egentligen skolresultat om vi tar den samlade forskningen i beaktande?
Boken gör en gedigen genomgång av den internationella forskningen om skolresultat. Elevers kognitiva förutsättningar framträder här som en viktig men ofta förbisedd parameter i den svenska debatten om skolresultat. Konstaterandet kan verka nedslående för den som kämpar för en skola där alla har samma möjligheter. Men författaren nyanserar bilden och visar att det finns vägar fram oavsett förekomsten av kognitiva ramar. Det handlar både om vad elever själva kan göra, och vad enskilda lärare och skolor tar sig för.
Förklara och förstå skolresultat är ovärderlig läsning för blivande och verksamma lärare, liksom för rektorer och andra skolledare.
Boken gör en gedigen genomgång av den internationella forskningen om skolresultat. Elevers kognitiva förutsättningar framträder här som en viktig men ofta förbisedd parameter i den svenska debatten om skolresultat. Konstaterandet kan verka nedslående för den som kämpar för en skola där alla har samma möjligheter. Men författaren nyanserar bilden och visar att det finns vägar fram oavsett förekomsten av kognitiva ramar. Det handlar både om vad elever själva kan göra, och vad enskilda lärare och skolor tar sig för.
Förklara och förstå skolresultat är ovärderlig läsning för blivande och verksamma lärare, liksom för rektorer och andra skolledare.
- Format: Häftad
- ISBN: 9789144185569
- Språk: Svenska
- Antal sidor: 144
- Utgivningsdatum: 2024-04-30
- Förlag: Studentlitteratur AB